وان پرورش ماهی | وان پرورش زالو | وان شیلاتی | وان پلاستیکی

وان پلاستیکی یا پلی اتیلن شیلاتی عمدتاً به عنوان وان پرورش ماهی و وان زالو مورد استفاده قرار می گیرد . وان پلی اتیلن که در بازار با عنوان وان پلاستیکی نیز شناخته می شود سال هاست در حوزه های شیلاتی و صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است.

این وان های پلاستیکی از پلی اتیلن 3840 تولید شده و به دلیل ویژگی ها و مزایایی که دارند همواره مورد توجه پرورش دهندگان انواع آبزیان و همچنین پرورش دهندگان زالو نیز قرار گرفته است.

مصارف وان پلاستیکی و پلی اتیلنی :

  • پرورش و نگهداری انواع ماهی
  • پرورش زالو
  • پرورش میگو
  • آبکاری

این وان ها در مجتمع پلاستونیک ساری تولید شده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند . دارا بودن نشان ملی استاندارد ایران ، پروانه بهداشتی از سازمان غذاو دارو وزارت بهداشت و گواهی نامه های معتبر بین المللی گواه این ادعاست.

مزایای وان پلاستیکی و پلی اتیلنی :

  •  مقاومت بالا ، وزن کم و قابلیت جابه جایی آسان
  • دارای نشان ملی استاندارد و پروانه بهداشتی
  • برش و نصب آسان انواع اتصالات توسط گردبردهای نجاری
  •  استفاده از مواد اولیه مقاوم و آنتی یو وی
  • خاصیت ضد خوردگی و مقاومت در برابر تابش نور خورشید
  •  ۳ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش

چگونگی پرورش زالو در وان پلاستیکی

نگهداری و پرورش زالو در وان شیلاتی پلاستیکی موجب مدیریت بهتری نسبت به نوع های دیگر همچون نوع  فارم ( مزرعه ای ) می باشد و بسیاری از مشکلاتی که در روش های دیگر پرورش زالو ممکن است با آن مواجه شوید اتفاق نمی افتد.

با توجه به تجربیات پرورش دهندگان انواع زالو برای حدود 50 عدد زالو نیاز به 10 لیتر آب می باشد. با این توصیف در یک وان 200 لیتری می توان 1000 عدد زالو را تکثیر کرده و از آنها نگهداری کرد.

همچنین باید تعیین نمایید که می خواهید در فضای باز اقدام به پرورش زالو نمایید و یا در فضای بسته.در فضای باز پرورش زالو به دلیل آسیب پذیر بودن زالوها در برابر حیوانات و حشرات مخاطرات بیشتری نسبت به فضای بسته دارند.

تعداد وان مورد نیاز:

اینکه چه تعداد وان شیلاتی پلاستیکی برای نگهداری و پرورش زالو مورد نیاز شما خواهد بود بستگی به شرایط مختلفی همچون فضای در دسترس ، سرمایه اولیه ، تکثیر یا پرورش و … دارد.

سعی کنید حتما از وانهایی استفاده کنید که مربع یا مستطیلی باشن و از وانهای گرد که سطح کم و عمق زیاد دارند استفاده نکنید .
شما میتوانید برای تجربه حتی ۳ عدد وان هزار لیتری بگیرید و دورتادور آن را جزیره سازی کنید و در هر وان ۳۰۰ عدد مولد بریزید که تقریبا با سه عدد وان میتونین هزارتا مولدو نگهداری کنید و تجربه کسب کتید.

البته بیشتر کسانی که تجربه کار در این زمینه را دارند پیشنهاد استفاده از وان های ۱۰۰ لیتری را می دهند . زیرا ابعاد مناسبی داشته و به راحتی می توان آنها را جابه جا کرد. ولی شما اگر بتوانید تراکم را کمتر کنید بهتر جواب میگیرید در هر صورت تعداد را میتوان بنا به هزینه ای که دارین کم و زیاد کرد .

 

در انتها لازم به ذکر است که تمامی وان های پلاستیکی و پلی اتیلنی موجود در بازار به خاطر خاصیت انعطاف پذیری پلی اتیلن در صورتی که بیش از دو سوم آنها پر شود احتمال تغییر شکل ظاهری آنها و یا حتی پارگی دارند از اینرو حتما باید از حفاظ های آهنی – فلزی استفاده کنید.

مقالات مرتبط انتخابی:

متداولترین روش تولید مخازن پلی اتیلن استفاده از فرایند قالب گیری چرخشی است که به آن دورانی نیز می گویند است. این فرایند در فشار پایین و دمای بالا انجام می‌شود و در این حین قالب مورد نظر حول دو محور عمود بر هم به اندازه ۳۶۰ درجه چرخانده می‌شود تا یک شی یک تکه‌ی تو خالی به وجود بیاید.

قالبی که پلاستیک یا پلی اتیلن در آن ریخته می‌شود تا شکل موردنظر را به خود بگیرد از جنس فولاد می‌باشد و ابدا تغییر شکل نمی‌دهد تا اینکه مخزن پلی اتیلن به صورت دقیقی به شکل دلخواه دربیاید. در مرحله‌ی اول قالب گیری دورانی با یک فرم از پودر پلی اتیلن پر می‌شود. مقدار پلیمری که در قالب ریخته می‌شود به اندازه‌ی مخزن (حجیم، فوق حجیم، ۱۰۰۰۰ لیتری یا ۲۰۰۰۰ لیتری یا بیشتر) و ضخامتی که لازم دارد (بسته به استفاده‌ای که قرار است از آن شود و مایعاتی که در آن نگه داری خواهد شد)، بستگی دارد. در ادامه قالب به همراه پودری که داخل آن وجود دارد، به کوره منتقل می‌شود تا ضمن چرخش حرارت ببنید. گرما به آرامی پلیمر داخل قالب را ذوب می‌کند و در حالی که قالب به آرامی حول دو محور مختلف چرخانده می‌شود، پودر داخلِ قالبِ کاملا ذوب شده و توسط کامپیوتری که زاویه چرخش و سرعت را کنترل می‌کند و با آن می‌توان اندازه،‌ شکل و ضخامت را به راحتی انتخاب کرد، شکل دلخواهی به خودش می‌گیرد.

مرحله‌ی دوم به خنک کردن مربوط می‌شود. چرخش هنوز هم ادامه پیدا می‌کند در پایان این مرحله به قالب اجازه داده می‌شود تا خنک شود و حرارت آن کاملا از دست برود. در طول این مدت پلاستیک و پلی اتیلنِ داخلِ قالب کاملا جامد شده و به شکل سطح داخلیِ قالب درمی‌آید. این فرایند معمولا به چند ساعت زمان نیاز دارد.

مرحله‌ی سوم و نهایی به جداسازی و استخراج مخزن پلی اتیلن از قالب مربوط می‌شود. مخازن کوچکتر که فوق حجیم نیستند را به راحتی می‌توان با دست از قالب جدا کرد و مورد استفاده قرار داد اما مخازن حجیم و فوق حجیم باید با استفاده از یک بالابر یا تجهیزات بزرگ دیگر جدا سازی شوند. روش چرخشی نسبت به روش‌ تزریقی و روش‌های دیگر ارزان تر است. امروزه مخازن پلی اتیلنی که از طریق روش قالب گیری چرخشی ساخته می‌شود بهترین نوع قالب‌ها از نظر مقاوت در برابر نشتی و مقرون به صرفه بودن می‌باشد.

پرسش های مشتریان

داریوش مازندرانی:
مخزن پلی اتیلن برای آتشنشانی میخواستیم که همکاراتون گفتن باید ۳۰۰۰ لیتری تهیه کنیم- مخزن پلی اتیلن عمودی بگیرم یا مخزن پلی اتیلن عمودی ؟

پاسخ: تفاوت مخازن پلی اتیلن عمودی و افقی فقط در ابعاد و انداره آنهاست و کارایی یکسانی دارند. البته قیمت مخازن عمودی نسبتا مناسبتر است.

بله قربان مخازن پلی اتیلن ۳۰۰۰ لیتری اگر کاملا پر شود کمی هم بیشتر از ۳۰۰۰ لیتر آبگیری می کنند. منظور از ۳۰۰۰ لیتر حجم آبگیری مفید و قایل استفاده برای مصرلف کننده می باشد.

امین رستمی
آیا میشه این مخزن پلی اتیلن رو برای آب شرب استفاده کرد؟ یا تانکر دیگری باید استفاده کرد؟

مخازن پلی اتیلن مخزن بازار دارای نشان ملی استاندارد و نشان سیب سلامت هستند و مورد تایید سازمان غذا و دارو با خیالی آسوده می توانید برای دخیره آب شرب از این مخازن استفاده کنید.

عبدالله نوری زاد
از این مخزن پلی اتیلن ۵۰۰۰ لیتری میشود به عنوان مخزن دفنی استفاده کرد؟

بله در صورت رعایت شرایط استاندارد می توانید استفاده کند. لطفا با کارشناسان ما مشورت فرمایید.

آیا اسیدسیتریک در این مخزن پلی اتیلن۵۰۰۰ جواب میده؟

ارشاد :سلام
آیا این مخزن برای نگهداری آب ژاول مناسب میباشد؟؟

سلام بله مناسب است.

وحید
سلام ممنون از اطلاعات خیلی خوبتان. آیا می توان چند مخزن بیست هزار لیتری را به هم متصل ساخت؟

سلام بله به راحتی می توان چند صد هزار لیتر آب را به کمک این مخازن دخیره کرد.

عباس نصیری
آیا در مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰۰ عمودی میشود اسید فرمیک ذخیره کرد؟

بله پیشنهاد می کنم از مخازن سوپریور مخزن آب دات کتم استفاده کنید

مطلب پیشنهادی

وان حمام پلاستیکی – وان حمام قابل حمل بزرگسال – وان ارزان قیمت

وان حمام پلاستیکی؛ وان حمام قابل حمل بزرگسالان مناسب آبدرمانی و ریکاوری مدتی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *