تانکر، منبع یا مخزن آب برای باغ

بهترین تانکر، منبع یا مخزن آب برای باغ و مزرعه

مخزن، منبع یا تانکر آب برای باغ و مزرعه در حال حاضر به دلیل مشکلات کم آبی و چالش های آبیاری گیاهان و درختان در بسیاری از باغ ها و مزارع کشاورزی اهمیت زیادی پیدا کرده است. با توجه به متنوع بودن مخازن ذخیره آب برای آبیاری باغات و زمین های کشاورزی در این صفحه توضیحاتی در خصوص انواع مخازن آب و همچنین مزایا و معایب آنها بیان می کنیم. اما پیش از آن نکاتی در خصوص تعیین حجم مخزن آب برای باغ و زمین کشاورزی اراده می دهیم.

حجم مخزن، منبع یا تانکر آب باغ و زمین کشاورزی چقدر باید باشد؟

برای انتخاب مخزن، منبع یا تانکر آب باغ و یا زمین کشاورزی باید حجم آب مصرفی را تخمین بزنید. میزان آب مصرفی در یک زمین کشاورزی و یا یک باغ  به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع گیاه، سن گیاه، نوع خاک، رطوبت، میزان بارش سالانه،  دمای هوا و … . به همین دلیل نمی توان به راحتی برای تمامی گیاهان و درختان یک نسخه واحد پیچید و تمامی فرمول هایی که در این خصوص ارائه شده است چند متغییری هستن و باید تمام مواردی که عنوان شد ابتدا اندازه گیری و سپس محاسبه کرد. اما ما یک پیشنهاد دیگری داریم که خیلی دقیق تر می توانید اقدام به تعیین حجم مناسب مخزن آب برای باغ و زمین کشاورزی نمایید.

بهترین کار این است که به صورت تجربی، ابتدا برای یک قسمت کوچکی از زمین کشاورزی یا باغ خود حجم مناسب را حساب و سپس برای تمامی مساحت زمین محاسبه نمایید. به عنوان مثال فرض کنید برای 1 متر مربع، 2 لیتر آب مورد نیاز است. اگر زمین شما 1000 متر مربع باشد یک مخزن آب 2000 لیتری کفایت خواهد کرد.

بهترین مخزن آب باغ و مزارع کشاورزی

در گذشته بیشتر از مخازن فلزی و گالوانیزه استفاده می‌شد اما به مرور زمان این مخازن جای خود را به مخازن پلی اتیلن دادند. مخزن آب بر خلاف رقیبان  فلزی خود، وزن پایینی دارند و نصب آن ها هم سریع و آسان است. همچنین در صورت نصب و نگهداری صحیح  به علت زنگ نزدن و مقاوم بودن مقابل پوسیدگی، عمر بالاتری هم نسبت به مخازن فلزی دارند. مخازن پلی اتیلن مزایای دیگری هم دارند:

  • قیمت ارزان
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • قابلیت جابجایی و نصب آسان
  • عایق حرارتی بیشتر در برابر گرما و سرما
  • قابل تعمیر بودن
  • نصب سریع و آسان اتصالات

به خاطر همین مزایا مخازن پلی اتیلن تقریبا برای تمامی مصارف، به جز مواردی که در نزدیکی آتش و یا مواد اشتعال زا هستند، استفاده می شوند. مخازن پلی اتیلن در سایز های گوناگونی تولید می شوند و شما می توانید با توجه به نیاز خود، مخزن مناسب را انتخاب کنید. همچنین این مخزن، منبع یا تانکر پلاستیکی تولید شده از پلی اتیلن در درجه کیفی های مختلفی تولید می‌شوند به همین دلیل تمامی مخازن پلی اتیلن موجود در بازار کیفیت و طول عمر یکسانی ندارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مخزن فلزی بهتر است یا مخزن پلی اتیلن را نیز مشاهده نمایید.

” مخزن آب پلی اتیلنی بهترین انتخاب به عنوان مخزن آب برای باغ و زمین کشاورزی است”

مخزن آب پلی اتیلن تک لایه یا سه لایه

مخزن آب پلی اتیلن تک لایه و سه لایه، دو نوع متداول از مخازن پلی اتیلنی هستند. تفاوت آنها در وجود یک لایه تیره رنگ در بین لایه هاست. وظیفه این لایه جلوگیری از ورود نور و رشد جلبک در داخل مخزن است. پس اگر رشد جلبک موضوع مهمی است باید حتماً نوع سه لایه انتخاب شود.

نصب مخزن آب در باغ و زمین کشاورزی

پس از انتخاب و خرید مخزن آب، نوبت به نصب مخزن و اتصالات آن است.نصب مخزن آب اهمیت بسیاری دارد و در طول عمر آن بسیار تاثیرگذار است. نصب غیر اصولی می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد و به مخزن آسیب برساند. اگرچه که نصب مخزن نیازمند دقت و توجه بالایی است، اما در صورت داشتن ابزار مناسب می توانید مخزن آب را در 4 مرحله آسان و سریع نصب کنید.

 

ابتدا محل نصب را مشخص و اندازه گیری نمایید:

 ابعاد فضای محل نصب مخزن را مشخص و اندازه گیری نمایید. مطمئن شوید که از اطراف به مخزن هیچ گونه فشاری وارد نشود. دیواره های مخزن از هیچ طرف تحت فشار قرار نگیرند و يا با اجسام تیز مجاورت نداشته باشند. این کار باید حتماً پیش از خرید مخزن آب برای باغ انجام پذیرد. ما موارد زیادی داشتیم که مشتریان بدون توجه به این موضوع اقدام به خرید مخزن نموده اند و لی به دلیل عدم توجه به فضای محل نصب، درب ها و راه روها با مشکلاتی مواجه شده اند.

زیرسازی محل نصب مخزن آب برای باغ به خوبی انجام شود:

سطح محل نصب مخزن باید کاملاً صاف و یکدست و تراز باشد. هیچگونه شیب و پستی و بلندی نداشته باشد و تمامی سطح محل نصب مخزن زیر مخزن را پوشش دهد. در ادامه متداولترین زیرسازی هایی که برای نصب مخزن آب برای باغ و زمین کشاورزی انجام می شوند را معرفی می کنیم.

 

  • سطح ماسه و شن: ماسه و شن برای سطح زیر مخزن آب، انتخابی اقتصادی است اما در کنار قیمت ارزان، مشکلاتی می تواند داشته باشد.  ماسه و شن بر اثر باد های قوی و یا بارش سنگین می تواند جابه‌جا شود. این ریزش باعث ناهموار شدن سطح زیرین مخزن، منبع یا تانکر آب شده و به آن آسیب وارد می کند.
  • سطح خاک رس: سطح خاک رس نیز مزایا و معایبی شبیه به ماسه و شن دارد و جدی ترین مشکل استفاده از این روش هم مقاوم نبودن خاک رس در مقابل باد و باران است.
  • سطح سیمانی: با اینکه سیمان به نسبت 3 روش قبلی کمی گرانتر است، اما با رعایت اصول سیمان ریزی صحیح، این روش زیرسازی بالاترین دوام و بهترین انتخاب است. همچنین ظاهر یکدست و تر و تمیزی هم دارد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید باید اول مطمئن بشوید که زمین خاکی به خوبی منسجم باشد و سپس اقدام به سیمان ریزی کنید. سطح سیمان باید کمی بزرگتر از قطر مخزن باشد تا بتوانید آن را به راحتی روی سطح قرار دهید. همچنین سطح سیمانی باید کاملا صاف و یکنواخت باشد، بنابر تا سیمان خشک نشده است باید سطح آن را صاف کرد.

استفاده از روش سوم، مطمئن ترین روش زیرسازی مخزن آب در باغ است. بعد از انتخاب روش دلخواه خود، با توجه به نکات زیر، زیرسازی را آغاز کنید.

  • اگر قصد استفاده از زیرسازی سیمانی را دارید، حتما قبل از نصب مخزن، سطح سیمانی را نظافت نمایید تا سنگ ریزه یا پستی و بلندی نداشته باشد. مخزن آب برای باغ بر اثر فشار مداوم سنگ های نوک تیز می تواند آسیب دیده و سوراخ شود. به همین دلیل باید برای این موضوع پیش بینی هایی انجام شود.
  • هیچ وقت مخزن آب را بر روی دو سطح متفاوت قرار ندهید. بعد از انتخاب روش زیرسازی، مطمئن شوید که سطح زیرین آنقدری بزرگ باشد که بتوانید مخزن را به طور کامل روی آن بگذارید. قرار دادن مخزن روی دو سطح متفاوت، برای مثال قرار دادن نیمی از مخزن روی سطح سیمانی و نیمی دیگر از آن روی سطح شنی، از آنجایی می تواند باعث ایجاد ترک بر روی دیواره پلی اتیلنی شود که سطح شنی بعد از مدتی دچار فرسایش شده و شسته می شود اما سطح سیمانی تغییری نمی کند و بنابر این فشار به طور نامتوازن تقسیم می شود.
  • در صورت استفاده از خاک، شن و یا ماسه، حتما با استفاده از موادی مثل چوب و سنگ سطح زیرین را محدود کنید. اینکار به جابه‌جا نشدن ماسه و شن براثر باد و باران شدید کمک می‌کند. همچنین از متراکم بودن ماسه، خاک و شن اطمینان کافی کسب نمایید.
  • سطح زیرین باید صاف، یکنواخت و بدون شیب و بلندی باشد. سطح صاف به پخش متوازن فشار کمک می کند و عمر مخزن را افزایش می دهد.

نصب اتصالات ورودی و خروجی برای مخزن باغ و زمین کشاورزی

مخازن به صورت پیش فرض فاقد ورودی و خروجی هستند و بنا به درخواست مشتریان اتصالات مناسب قابل نصب است. لوله ها از طریق این اتصالات به مخازن قابل نصب می شوند. خوشبختانه طیف وسیعی از اتصالات به راحتی به مخازن آب پلی اتیلنی قابل نصب هستند.

اگر برای خرید مخزن آب برای باغ نیاز به مشاوره دارید با ما می توانید تماس حاصل نمایید.

مقالات مرتبط انتخابی:

روش جدید ضد عفونی کردن مخزن آب پلی اتیلن به کمک پرتو افشانی

با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی و استفاده از فناوری های به روز و مدرن ، روش های بسیار جدیدی برای ضد عفونی مخزن آب به وجود آمده است که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده واقع شده است.

یکی از جدیدترین  روش های ضد عفونی کردن مخزن آب، استفاده از پرتو افشانی می باشد که در این روش از پرتوهای مختلفی مانند گاما استفاده می  شود که به این گونه پرتوها ، پرتوهای یونیزان گفته می شود که به دلیل عدم دسترسی راحت مردم به این گونه پرتوها، محققان به دنبال راه چاره ی دیگری روی آوردند و پرتوهای فرابنفش را به مردم معرفی کردند.

استفاده از پرتوهای فرابنفش در مقایسه با دیگر پرتوها بسیار به صرفه و کم هزینه بود و به همین دلیل بیشتر مورد توجه استفاده کنندگان واقع شد. گند زدایی به کمک این پرتو یکی از بهترین و آسان ترین راه ها می باشد حتی شما می توانید شاهد واکنش های این پرتو با باکتری های محیط افراد نیز باشید، که در طول روز اتفاق می افتد. نور خورشید یکی از منابع بسیار غنی از پرتوهای فرابنفش می باشد و تاثیر بسیار فوق العاده ای را در از بین باکتری ها دارد. از زمان ها گذشته نیز افراد بدون اینکه دلیل علمی و چگونگی انجام مراحل اکسیداسیون پرتو فرابنفش را بدانند از نور خورشید برای پاک سازی بسیاری از وسایل های خود استفاده می کردند. با توجه به انجام آزمایش های صورت گرفته شما می توانید با خیال راحت از این پرتو برای ضد عفونی مخزن آب خود استفاده نمایید و نتایج کار را مشاهده نمایید.

پرسش های مشتریان

داریوش مازندرانی:
مخزن پلی اتیلن برای آتشنشانی میخواستیم که همکاراتون گفتن باید ۳۰۰۰ لیتری تهیه کنیم- مخزن پلی اتیلن عمودی بگیرم یا مخزن پلی اتیلن عمودی ؟

پاسخ: تفاوت مخازن پلی اتیلن عمودی و افقی فقط در ابعاد و انداره آنهاست و کارایی یکسانی دارند. البته قیمت مخازن عمودی نسبتا مناسبتر است.

بله قربان مخازن پلی اتیلن ۳۰۰۰ لیتری اگر کاملا پر شود کمی هم بیشتر از ۳۰۰۰ لیتر آبگیری می کنند. منظور از ۳۰۰۰ لیتر حجم آبگیری مفید و قایل استفاده برای مصرلف کننده می باشد.

امین رستمی
آیا میشه این مخزن پلی اتیلن رو برای آب شرب استفاده کرد؟ یا تانکر دیگری باید استفاده کرد؟

مخازن پلی اتیلن مخزن بازار دارای نشان ملی استاندارد و نشان سیب سلامت هستند و مورد تایید سازمان غذا و دارو با خیالی آسوده می توانید برای دخیره آب شرب از این مخازن استفاده کنید.

عبدالله نوری زاد
از این مخزن پلی اتیلن ۵۰۰۰ لیتری میشود به عنوان مخزن دفنی استفاده کرد؟

بله در صورت رعایت شرایط استاندارد می توانید استفاده کند. لطفا با کارشناسان ما مشورت فرمایید.

آیا اسیدسیتریک در این مخزن پلی اتیلن۵۰۰۰ جواب میده؟

ارشاد :سلام
آیا این مخزن برای نگهداری آب ژاول مناسب میباشد؟؟

سلام بله مناسب است.

وحید
سلام ممنون از اطلاعات خیلی خوبتان. آیا می توان چند مخزن بیست هزار لیتری را به هم متصل ساخت؟

سلام بله به راحتی می توان چند صد هزار لیتر آب را به کمک این مخازن دخیره کرد.

عباس نصیری
آیا در مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰۰ عمودی میشود اسید فرمیک ذخیره کرد؟

بله پیشنهاد می کنم از مخازن سوپریور مخزن آب دات کتم استفاده کنید

مطلب پیشنهادی

خرید مخزن آب دیوار شیپور

خرید مخزن آب پلی اتیلن و منبع پلاستیکی از سایت دیوار و شیپور

اگر به دنبال خرید مخزن آب و به طور ویژه مخزن آب پلی اتیلن یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *