انتخاب حجم مناسب مخزن ذخیره آب ساختمان

محاسبه حجم مخزن ذخیره آب

برای اینکه حجم مخزن ذخیره آب یک واحد ساختمانی مورد تایید اداره آب و فاضلاب قرار گیرد نیاز است تا بر اساس دستور العمل های ابلاغی این سازمان تجهیزات مورد نیاز تهیه و نصب شوند. در صورتی که به اداره آب و فاضلاب شهر خود مراجعه نمایید تا دستور العمل انتخاب مخزن آب و نحوه نصب پمپ آب را دریافت نمایید احتمالاً برگه ای مشابه برگه زیر تحویل شما داده خواهد شد.

حجم مناسب مخزن آب ساختمان
مشخصات حجم مخزن آب ساختمان بر اساس ابلاغیه اداره آب و فاضلاب

با توجه به این برگه که توسط اداره آب و فاضلاب شهر تهران ارائه شده است اگر واحد آپارتمانی ما 8 واحدی باشد و میانگین تعداد افراد خانوار هر واحد 4 نفر فرض شود حداقل به یک مخزن 2000 لیتری نیاز خواهید داشت.

اما اگر بخواهید به طور دقیق تر حجم مخزن ذخیره آب را به ازاء افراد خانوار به گونه ای محاسبه نمایید که ضریب اطمینان مناسبی داشته باشد و هیچگونه خللی در فرایند آبرسانی ایجاد نکند نیازمند محاسبه دقیقتری است که در ذیل و در قالب مثال برای شما شرح خواهیم داد.

با فرض همان یک واحد آپارتمانی 8 واحدی و 2 واحد در هر طبقه و همچنین میانگین آب مصرفی 250 لیتری به ازاء هر واحد داریم:

8 واحد و در هر واحد 4 نفر =>32 نفر تعداد افراد ساختمان

32*250 لیتر=>8000 لیتر

به احتمال زیاد 8 ساعت در 24 ساعت شبانه روز هیچگونه آبی توسط افراد موجود در واحد ساختمانی مصرف نخواهد شد. این زمان که به زمان استراحت ساختمان معروف است را از حجم مورد نیاز کسر می کنیم. در نتیجه داریم:

8000 تقسیم بر 16 =>> 500 لیتر

تا اینجای کار به ظاهر یک مخزن 500 لیتری می تواند کار شما را راه بیندازد و لی باید توجه کرد که ساعاتی از شبانه روز ( در حدود 4 ساعت ) پیک مصرف آب است و اگر تمامی واحد ها اقدام به مصرف آب نمایند مخزن خالی شده و امکان سوختن پمپ و سایر تجهیرات وجود خواهد داشت. پس به همین دلیل این 4 ساعت را در 500 لیتر ضرب کرده و به همان مخزن 2000 لیتر می رسیم.

عموماً به دلیل نصب اتصالاتی همچون شناور و سرریز درون یک مخزن حجم واقعی مخزن آب از حجم اسمی آن کاهش می یابد و این امر کاملاً طبیعی است . در نتیجه بهتر است حداقل 300 لیتر برای این قسمت خالی در نظر گرفت. در نتیجه حجم مخزن به 2300 لیتر خواهد رسید.

حال اگر بخواهیم ضریب اطمینانی 30 درصدی برای مواقعی همچون قطع لوله کشی سراسری آب ، تعمیرات و سرویس های دوره ای و … در نظر بگیریم خواهیم داشت:

2300*0.3=>2990 لیتر

در نهایت به مخزنی با حجم تقریبی 3000 لیتر خواهیم رسید. عموماً به ندرت پیش میایدکه همان مخزن 2000 لیتری یا 2500 لیتری برای چنین واحد ساختمانی کافی نباشد و نیاز به استفاده از یک مخزن 3000 لیتری جهت ذخیره سازی آب شرب داشته باشید ولی به هرحال محاسبه علمی حجم مخزن ذخیره آب به شکل فوق می باشد که شرح دادیم.

چرا اصلاً نیاز به خرید مخزن ذخیره آب شرب ( مخزن آب ) داریم ؟ مگر نصب پمپ کافی نیست ؟

  افت فشار شبکه آبرسانی در بسیاری از شهرها موجب شده است آب با فشار کافی به طبقات سوم و چهارم و بالاتر نرسد. تا قبل از اجرایی شدن قانون منع نصب مستقیم پمپ روی شبکه آبرسانی ، بسیاری از هموطنان با نصب مستقیم پمپ اقدام به تقویت فشار آب مجتمع ساختمانی خود می کردند. با افزایش تعداد این پمپها اختلالات بسیاری در شبکه آب شهری ایجاد شد :

1-در نقاطی که نشتی ناشی از فرسودگی وجود داشت ، فشار منفی ناشی از مکش پمپ ها منجر به ورود آب آلوده به داخل لوله ها و آلوده شدن آب تصفیه شده می گردید.

2-خرابی کنتورهای آب و در مواردی تحمیل آب بهای چند برابری به شهروندان

3-قطع آب بسیاری از مشترکین در هنگام مکش پمپ توسط همسایگان و …

   همچنین به دلیل وجود نداشتن به اندازه آب داخل لوله ها در بسیاری از موارد منجر به خشک کار کردن و در نتیجه خرابی مکرر پمپ ها و دیگر اجزای تاسیسات ساختمان می شد .

  آنچه عنوان شد مسبب وضع قوانین و استاندادرهای متعددی در سازمان نظام مهندسی ، آب و فاضلاب کشور و شهرداری ها شد تا نصب مخزن با حجم کافی را برای واحدهای مسکونی نوساز را اجباری کنند. همچنین شرکت آب و فاضلاب را واداشت تا با استفاده از ابزارهای قانونی مشترکینی که به صورت مستقیم اقدام به نصب پمپ بعد از کنتور کرده بودند را مجاب به نصب مخزن ذخیره قبل از پمپ در ساختمانهای خود کنند.

  در مکانهایی که به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری ، در دوره های کوتاه مدت سال ( ایام تعطیلات و …) جمعیت مسکونشان چندین برابر می شود با توجه به تجربیات سالهای قبل ، می بایست حجم ذخیره آب را افزایش داد . در صورتی که شما پیش بینی می کنید ممکن است بیش از یک روز در ایام خاصی از سال با قطعی آب شبکه شهری مواجه باشید می بایست تعداد روزها را ضربدر تعداد نفرات و ضربدر 150 لیتر (سرانه مصرف هر فرد) کنید تا حجم منبع ذخیره مورد نیاز به دست آید.

مخزن آب ذخیره آب شرب و پمپ را در کجا نصب نماییم؟

 پس از اطمینان از جای گیری مخزن در محل نصب مسیر انتقال مخزن و گلوگاه های احتمالی را بررسی فرمایید. لازم به ذکر است سطحی که مخزن بر روی آن قرار می گیرید می بایست کاملا صاف، یکدست و تراز باشد.

  برای نصب مخزن در پشت بام ، محل انتخاب شده از نظر سازه ای می بایست تحمل وزن مخزن پر از آب را داشته باشد بنابر توصیه سازمان نظام مهندسی در مبحث شانزدهم مقررات ملی ساختمان بهتر است حجم آب ذخیره مورد نیاز یک ساختمان به جای یک مخزن بزرگ در حداقل دو مخزن کوچکتر ذخیره شود به عنوان مثال در صورت نیاز به ذخیره 4000 لیتر آب در یک ساختمان بهتر است از دو مخزن 2000 لیتری استفاده کنید. این مسئله باعث می شود هنگام سرویس تاسیسات ساختمان و تمیز کاری مخزن آب ساختمان با رزرو نگه داشتن یکی از مخازن قطع نشود. همچنین با نصب تعداد مخازن بیشتر و کوچکتر همیشه توزیع بار بهتری در پشت بام خواهید داشت و این مسئله به استحکام ساختمان کمک به سزایی می کند.

انتخاب پمپ آب سرد مناسب : از آنجایی که ارتفاع ساختمان ، متراژ زیر بنا و نقشه لوله کشی ساختمان و نحوه اجرای آن نقش مهمی در انتخاب پمپ مناسب دارد ، بنابراین در خصوص هر ساختمان بعد از کارشناسی می توان نظر قطعی داد. در اینجا صرفا به ذکر شاخصهای اصلی انتخاب پمپ مناسب در یک آپارتمان بسنده می کنیم:

1- حداکثر ارتفاع آبدهی یا هد پمپ: این عدد نشان دهنده حداکثر ارتفاعی که پمپ می تواند آب را تا آن ارتفاع از محل نصب برساند. البته آبدهی در این ارتفاع صفر خواهد بود. به عبارت دیگر هد پمپ نشان دهنده حداکثر فشاری است که پمپ می تواند ایجاد کند مثلا پمپی که هد آن 48 متر است ، بیشینه فشار آن 4.8 بار است.

2- دبی یا آبدهی : این عدد نشان دهنده حداکثر آبی است که پمپ می تواند در ارتفاع نزدیک به صفر از محل نصب خود در واحد زمان پمپاژ کند.

   هر پمپ دارای نموداری است که رابطه این دو شاخص را نشان می دهد . همانگونه که در نمودار ذیل می بینید هر چه ارتفاع افزایش یابد دبی یا آبدهی نیز کاهش می یابد. اگر پمپی 35 متر هد دارد یعنی حداکثر فشاری که می تواند ایجاد کند 3.5 بار است. از طرفی پشت شیرهای بالاترین طبقه ساختمان می بایست حداقل فشار 1.5 بار را داشته باشیم. بنابراین پمپی با 35 متر هد (با فرض صفر بودن اصطکاک و افت فشار در لوله ها ) در ساختمانی می توان استفاده نمود که ارتفاع آن حداکثر 20 متر باشد. البته با لحاظ ضریب اصطکاک و افت فشار ( متناسب با قطر لوله و متراژ لوله کشی ) این ارتفاع به مراتب کمتر خواهد بود.

مقالات مرتبط انتخابی:

یکی از جدیدترین روش های تولید مخازن آب کشاورزی، استفاده از ورق های پلی اتلینی خاصی است که به این نوع مخازن، مخازن آب کشاورزی ژئوممبران می گویند.

همانطور که می دانید وجود و اهمیت آب برای کشاورزی از موضوعاتی می باشد که غیر قابل انکار بوده و بسیار موثر می باشد و داشتن مخزن آب کشاورزی های متعدد می تواند سهم برزگی را در تامین آب مورد نیاز کشاورزان داشته باشد. به همین دلیل مهندسین ما سعی بر ان دارند تا بهترین و بزرگ ترین مخزن آب کشاورزی را طراحی کنند و امروزه در طراحی این مخازن ها از ورق های  ژئوممبران  استفاده می شود . استفاده از این ورق های در ساخت مخزن آب کشاورزی دارای یک سری مزیت ها و معایب می باشد که در بخش های بعدی راجع به آن ها توضیحاتی ارائه خواهد شد.

ورق های پلی اتیلن برای ساخت مخازن آب کشاورزی

ژئوممبران یکی از مدرن ترین و با کیفیت ترین ورق های عایق بندی می باشد که در بسیاری از ساخت و سازها و صنایع مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول بدون نیاز داشتن به زیر ساخت خاصی به راحتی مورد استفاده می باشد.  ژئوممبران  به شکل ورق های بسیار براق تولید و عرضه بازار می شوند که مصرف کنندگان می توانند با استفاده از جوشکاری حرارتی این ورق ها را به هم دیگر متصل کنند. جنس این ورق ها از پلی اتین می باشد که در برخی موارد از پلی وینیل کلراید  یا PVC نیز تولید می شوند. علاوه بر پلی اتین در ساختار ورق های ژئوممبران حدود ۳ درصد از carbon black استفاده می شود که این عنصر سبب می شود رنگ ورق های سیاه باشند. و مقاومت آنها را در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید افزایش می دهد. ورق های  ژئوممبران  بسیار نفوذ ناپذیر بوده و همین امر سبب شده تا این محصول از با کیفیت ترین و مقاوم ترین ورق های عایق شناخته شده باشد. ورق های  ژئوممبران  بهترین جایگزین برای عایق بندی های قدیمی می باشد.

پرسش های مشتریان

علی احمدی :
سلام وقتتون بخیر، آیا در وجه طولی مخزن پلی اتیلن ۱۰۰۰ زیرپله میشود فیتینگ نصب کرد؟

پاسخ کارشناس فروش: در شرایطی خاص این کار قابل انجام است. باید حتماً با کارشناس فنی ما تماس بگیرید .

عباس نصیریان :
آیا در مخزن پلی اتیلن 20 هزار لیتری پلی اتیلن عمودی میشود اسید فرمیک ذخیره کرد؟

پاسخ کارشناس فروش: مخازن معمولی پلی اتیلن، برای نگهداری اسید فرمیک ضعیف می باشند و حتماً باید از مخازن پلی اتیلن ویژه ذخیره سازی اسید ها استفاده نمایید.

هادی سقزی :
سلام .مخزن پلی اتیلن ۱۰۰ لیتری در دمای منفی ۱۰ درجه دچار یخ زدگی میشود یا خیر؟

پاسخ کارشناس فروش: سلام. در صورتی که آب درون این مخزن ثابت بماند و حرکتی نداشته باشد یخ خواهد زد.

احمد رضا عابدینی :
آیا مخزن پلی اتیلن ۲۵۰ لیتری برای یک منزل ویلایی ۱۸۰ متری مناسب است ؟

پاسخ کارشناس فروش: برای پاسخ به این پرسش باید شما تعداد نفراتی که در این منزل ساکن هستند و همچنین میزان افت فشار و یا قطعی را نیز اعلام نماید.

حمید علی عسگری:
سلام .از مخزن ۵۰۰ لیتری عمودی پلی اتیلن میشه توی تراس استفاده بشه؟ منظورم اینه تراس میتونه وزنشو تحمل کنه؟

پاسخ کارشناس فروش: سلام . اکثر ترسا های میتونن این مقدار وزن رو تحمل کنن ولی حتماً شما باید از سازنده منزلتون و یا یک مهندس سازه مشورت بگیرید و ببینید آیا ترس شما به گونه هست که بتونه 500 کیلوگرم آب رو تحمل کنه یا خیر

سامان انوری:
از مخزن پلی اتیلن ۱۰۰۰ عمودی میشه بدون پایه هم استفاده کرد؟

پاسخ کارشناس فروش: بله دوست عزیز، خیلی وقت ها شما نیاز به پایه نخواهید داشت.

رضا جعفری جوزانی:
آیا مخزن پلی اتیلن ۴۰۰ لیتری برای بالا پشت بوم مناسب است ؟ جلو آفتاب مشکلی ندارد؟

سلام. سه لایه باشه مشکلی پیش نمیاد.

حسین کمال زادگان :
ایا از مخزن پلی اتیلن هزار لیتری میتوان برای آب مقطر استفاده کرد؟

پاسخ کارشناسان فروش: بله بدونه هیچگونه مشکلی می تونید آب مقطر رو ذخیره سازی کنید.

داوود اصغریان مقدم :
سلام ضمن تشکر از اطلاعات خیلی خوب سایت شما آیا این تانکر پلی اتیلن بیست هزار لیتری برای ذخیره آب شرب در محیط نیمه روشن مناسب است؟ در جایی که سایه هم باشد جلبک می زند؟

پاسخ کارشناس فروش: سلام پیشنهاد می کتنم از مخزن پلی اتیلن بیست هزار لیتری سه لایه استفاده کنید. فقط جاهایی که تاریک تا نیمه تاریک باشد امکان جلبک زدن وجود ندارد. جلبک در نور غیر مستقیم هم شانس رشد دارد. حتی لامپ مهتابی اگر طولانی مدت و به صورت مداوم روشن باشد می تواند تا حدودی باعث رشد جلبک در مخارن بی رنگ یا تک لایه شود.

مطلب پیشنهادی

مخزن آب پلی اتیلن اصفهان

قیمت مخزن آب پلی اتیلن در اصفهان | فروش مخزن، منبع و تانکر آب در اصفهان

مخزن آب پلی اتیلن برای ذخیره سازی و نگهداری آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد …

23 نظرات

  1. سلام آیامیشه ازمخزن ۳۵۰لیتردرتراست استفاده کرد؟برانصب غیرازپمپ واحدمسکونی پمپ دیگرهم بایدخریداری شود

    • سلام. بله قربان میشه استفاده کرد.
      اگر مخزن 350 با فشار آب شهری قابل پر شدن هست فقط به یک پمپ برای انتقال آب از مخزن به داخل واحد مسکونی نیاز دارید ولی اگر فشار آب شهری به قدری نیست که مخزن آب شما را پر کند باید یک پمپ دیگر نیز تهیه فرمایید تا آب درون مخزن را پر کند

    • سلام وقت بخیر
      بنده در طبقه آخر هستم برای تامین فشار آب در ساعاتی که آب فشار ندارد میخواستم بدونم از چه تانکر استفاده کنم(البته بدون پمپ آب) تا آب و فشار لازم برای آبگرمکن تامین شه آیا این امر امکانپذیر هست یا خیر ممنون میشم راهنمایی بفرمائید؟

  2. سلام خسته نباشید
    برای منزل مسکونی ۲ طبقه تک واحد که آب شهری هنوز کشیده نشده منبع آب چند لیتری مناسب است ممنون میشم راهنمایی کنید؟

  3. سلام ایین نامه مکتوبی وجو.د داره که من بتونم سازنه خوه مو مجاب کنم برای منبع آب بالای بام باید حفاظ و توری تعبیه کنه؟؟

  4. سلام ایین نامه مکتوبی وجو.د داره که من بتونم سازنده خونه مو مجاب کنم برای منبع آب بالای بام باید حفاظ و توری تعبیه کنه؟؟

  5. سلام علیکم منبع افقی و عمودی اختلاف قیمت دارند کدام منبع با ظرفیت ۱۰۰۰ لیتر برای خانه ۳واحدی مناسبتر است

    • رضا ایمانی

      سلام. برای 3 واحد یک مخزن 750 لیتری هم مناسب است. مخازن عمودی ارزان تر هستن و اگر محدودیت ارتفاع ندارید و قرار است سطح زمین نصب بشه انتخاب بهتری هست ولی مخازن افقی ارتفاع کمتری دارن و معمولاً برای نصب در پشت بام ها ویا سطوحی که نیاز هست وزن مخزن بر روی یک نقطه وارد نشود بهتر هستن. اگر محل نصب مخزن رو اعلام بفرمایید میتونیم بهتر راهنمایتون کنیم

  6. تارا امین خواه

    ببخشید آپارتمان ۵واحدی هستیم با جمعیت ۱۱نفره.مخزن چند لیتری مناسبه؟

    • رضا ایمانی

      سلام. به ازای هر نفر 50 الی 75 لیتر حجم استاندارد هست. برای اون تعداد حداقل 550 لیتر. اگر طبق استاندارد بر اساس واحد ها بخواید بدونید برای هر واحد 250 لیتر. یعنی 5 واحد مخزن 1000 الی 1250 لیتر

  7. سلام وقت بخیر
    مایه ساختمان ۷ واحدی با ۱۹ نفرهستیم
    آخرین قبض ما زده ۲۱۳۰۰۰ لیترمصرف آبمون بوده توی ۵۳ روز
    بعبارتی روزی ۴۰۰۰ لیتر
    درحالیکه مخزنمون ۷۰۰ لیتری هستش که تقریبا ۶۰۰ لیترخروجی میده با وجود شناور قطع کن
    حالامیخوایم مخزن روعوض کنیم همسایهامیگن بیایم یه هزارلیتری بهش اضاف کنیم که من قبول نکردم چون هم زشت و شلوغ میشه و جاتنگ میشه واسه تعمیرات و هربار بادکردن مخزن تحت فشار
    و همینکه مطمعنم کم میایم
    همینجوریش آب زیادمصرف میکنن چه برسه دومخزن بشه
    دیگه فکرنمیکنن یکروز کامل اب قطع باشه جوابگونیست،
    میخواستم ببینم نظر شماچیه که مخزن چه حجمی بزاریم که از طرف اداره اب هم مشکلی نداشته باشیم و بی ابی هم نکشیم
    مطمعناسال دیگه بی ابی بیشتری خواهیم داشت و ساعات قطع شدن اب بیشترمیشه
    الان روزی حداقل ۹ ساعت اب قطع میشدو تاوصل بشه و فشاردرحدی میشدکه تانک پرشه بیشترهم میشد
    لطفاراهنمایی کنیم
    سپاسگذارم

    • رضا ایمانی

      سلام. مخزن فعلی شما با توجه به اینکه قطعی آب دارید مناسب نیست و باید حجیم تر شود. استاندارد برای هر واحد 250 لیتر هست و برای هر فرد حدوداً 50 لیتر در نظر گرفته میشه. یعنی اگر با توجه به واحد ها حساب کنید یک مخزن حدوداً 1700 لیتری و تعداد نفرات حساب کنید مخزن 1000 لیتری. حجم مصرفی ساختمان شما خیلی بالا هست و تا حدودی غیر طبیعی. اگر میزان مصرف افراد زیاد از حد نیست شاید در جایی لوله ای نشتی دارد که این حجم آب مصرف می شود.

  8. محمدرضا رحیمی

    سلام آیا منبع عمودی ۵٠٠٠ لیتری که در ارتفاع یک متر از همکف نصب بشه برای فشار آب (بدون پمپ) یک طبقه ساختمان ویلایی تاثیر دارد؟
    و آیا فشار آب حمام و پکیج رو تامین میکنه؟

    • رضا ایمانی

      سلام. خیر قربان ارتفاع یک متر فشار کافی رو ایجاد نمی کنه و فشار خیلی کمی خواهد داشت. بسیاری از تجهیزات به 1 الی 1.5 بار فشار نیاز است که معادل 10 الی 15 متر ارتفاع است.

  9. سلام
    ما یک ساختمان به عمر ۱۸ ساله داریم که ۷ واحد هستیم و ۲۸ نفر

    میخوان که پمپ بزارن برای ساختمان،ایا احتمال داره که لوله ها بترکه به علت قدیمی بودن ساختمان؟؟چون رو کار نیستن…میشه لطفا راهنمایی کنید

    • رضا ایمانی

      سلام. معمولاً فشار پمپ های یک اسب و یک و نیم اسب که برای این تعداد واحد استفاده میشه مشکلی برای لوله ها ایجاد نمی کنه ولی به طور دقیق نمیشه تعیین کرد و بستگی به نوع لوله کشی ساختمانتون و جنس مورد استفاده داره

  10. سلام با توجه به وضعیت کم آبی هفته ای سه روز متوالی، که در اون مدت روزانه با 12ساعت قطع آب و بعد از وصل در 12ساعت دوم با افت فشار ورودی به میزان یک چهارم فشار در روز های عادی مواجهیم . با توجه به 1/نیاز به رفع متوسط وضع موجود2/تعداد10واحد 100متری دو واحد در یک طبقه3/تعداد تقریبی 40نفرساکن4/+مصارف طبیعی کولر ها ،نظافت مشاعات،آبیاری5/درگیر بودن با کم آبی به مدت تقریبی شش ماه از سال؛ در نظر داریم
    اول:با توجه کمبود فضا و رسیدگی بهتر از دو منبع 3000لیتری در مجموع 6000لیتر استفاده کنیم.
    دوم:با عنایت به محصور و دور از دسترس نور بودن از مخزن تک لایه استفاده کنیم
    سوال:
    لطفاً در خصوص حجم پیش بینی شده و لایه مخزن نظرتون رو بفرمایید.
    سپاس از راهنمایی تون

    • رضا ایمانی

      سلام وقت بخیر
      حجم مخزن با مصارفی که فرمودید کم هست. مخزن 10 هزار لیتر حداقل مورد نیاز هست.
      برای آب شرب بهتر است از مخازن سه لایه استفاده بفرمایید

  11. سلام.میخ.استم بدونم این استاندارد هر واحد ۲۵۰ لیتر برای مخزن آب اجباری هست یا نه؟ چون واحدهای ما ۳۵ متری هستند و نفرات کم امکانش هست مخزن کوچکتر بذاریم؟و مشکلی با اداره آب پیدا نمیکنیم؟ ما ۴ طبقه دو واحدی مجموعه ۸ واحد هستیم با ۱۶ نفر.ممنون.

  12. من یک ساختمان ۲ طبقه با تعداد نفرات ۸ نفر در تهران اتوبان بسیج ب مشکل فشار آب گرم ..آبگرمکن روشن نمیشود ولی آب سرد تا پشت بام برای کولر هست و میخواستم پمپ بگذاریم لطفا راهنمایی فرمایید با تشکر و دعای خیر

    • سلام وقت بخیر
      عموماً آب گرم کن یا پکیج در صورتی که مشکل فنی نداشته باشد، به دلیل فشار آب ناکافی روشن نمی شود. بررسی نمایید آیا فشار ورودی آب گرمکن به اندازه کافی است یا خیر اگر نیست باید پمپ آب نصب نمایید. البته پمپ آب باید حتماً در کنار مخزن آب نصب شود در غیر این صورت مشکلات و هزینه های زیادی به بار می آورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *