مخزن اسید و مخزن ضد اسید

مخزن اسید: پیش از خرید مخزن ضد اسید این مطلب را بخوانید

مخزن اسید یا به قول برخی از مشتریان و تاسیسات کاران مخزن ضد اسید همانطور که از نامش پیدا است برای ذخیره سازی اسید ها و مواد شیمیایی خورنده به کار گرفته می شود. بهترین مخزن برای ذخیره و نگهداری اسید ها و مواد شیمیایی خورنده، مخازن استیل ضد اسید وارداتی هستند که سالهای سال در بسیاری از کارخانجات و شرکت ها مورد استفاده قرار می گرفتند.

متاسفانه در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز و مشکلات واردات عملاً واردات این مخازن استیل ضد اسید متوقف شده و این کار موجب شده قیمت این مخازن به شدت افزایش یابد و در بسیاری از حجم ها ناموجود شدند. مخازن استیل تولید داخل نیز علاوه بر اینکه قیمت بالایی داشتند، کیفیت بسیار پایینی نسبت به محصولات وارداتی داشته و دارند.

با ورود مخازن پلی اتیلن به دلیل مزایایی که دارند بسیاری از شرکت ها تمایل به خرید این محصولات برای ذخیره سازی اسیدها و مواد شیمیایی خورنده نمودند. به همین دلیل تعدادی معدودی از شرکت های تولید کننده مخازن پلی اتیلن اقدام به تولید مخزن پلی اتیلن ضد اسید نمودند.

مخازن اسید پلی اتیلن
مخازن اسید پلی اتیلن – برای بعضی از اسید ها نیاز است مخزن اسید به صورت رنگی و تیره تولید شود

مزایای مخازن اسید پلی اتیلن و ذخیره سازی مواد شیمیایی

1) وزن کم، انعطاف پذیری و استحکام بالا
2) قابلیت تولید، حمل و نصب آسان
3) قیمت ارزانتر نسبت به سایر مخازن اسید
4) سازگاری کامل با طیف وسیعی از اسید ها
5) قابلیت نصب انواع اتصالات با سایز دلخواه
6) امکان نگهداری انواع اسید ها و مایعات خوراکی
7) دارای پروانه بهداشت و استاندارد

در این مقاله نکاتی که پیش از خرید مخزن اسید نیاز است بدانید را بیان خواهیم کرد.

نکات مهم پیش از خرید مخازن اسید که باید بدانید

خرید و نگهداری مخزن اسید پلی اتیلن با توجه به حساسیت هایی که دارد باید با تامل و کارشناسی بیشتری انجام شود. یک مخزن نگهداری اسید اگر دچار شکستگی و یا نشتی شود ممکن است منجر به بروز حوادث ناگواری شود.

ما در فروشگاه تخصصی مخزن بازار در طی سالهایی که اقدام به مشاوره تخصصی و فروش مخزن نگهداری اسید و مواد شیمیایی داشتیم به نکات ارزشمند و در عین حال ساده ای برخوردیم که تصور نمی کردیم مشتریان و خریداران مخازن اسید توجه ای به آنها نکنند.

طیف وسیعی از مشتریان ما کسانی هستند که دارای مخزن اسید هستند ولی به دلیل بی توجهی به نکاتی ساده مجبود به خرید مجدد مخازن اسید شده اند.

متاسفانه اکثر صنایع و شرکت ها، خرید مخزن ذخیره مواد شیمیایی را بدون برنامه ریزی و یا به قول معروف دقیقه نودی انجام می دهند و بارها دیده شده مسئول خریدی این کار را انجام داده است که دانش کمی داشته و در نتیجه برای خریداران هزینه های اضافی به بار آورده است.

ما در این مقاله قصد داریم ۴ اشتباه رایج‌ در خرید و بکارگیری مخزن اسید و ذخیره سازی مواد شیمیایی را معرفی نماییم. در حالی که برخی از این نکته ها ممکن است ساده به نظر بیاید ولی باور کنید حتی شرکت های بزرگ و معروفی را سراغ داریم به خاطر بی توجهی به این نکات مجبور به پرداخت هزینه های زیادی شدند.

1- اطلاعات کافی در رابطه با خصوصیات اسید و چگالی آن داشته باشید

طراحی و ساخت یک مخزن اسید و نگهداری مواد شیمیایی، براساس پارامترهای مختلفی همچون حجم مورد نیاز، نوع و چگالی اسید و مواد شیمیایی، مدت زمان نگهداری مواد شیمیایی و بسیاری از ویژگی های دیگر انجام می شود. متاسفانه بارها دیده شده است سفارش دهنده اطلاعات کافی و بعضاً نادرستی به تولید کننده مخازن نگهداری مواد شیمیایی می دهد و در نهایت پس از مدتی از نگهداری مواد شیمیایی تازه مشکلات آن نمایان می شود.

مخزن اسید و نگهداری مواد شیمیایی

فروش انواع مخزن اسید و نگهداری مواد شیمیایی : مخزن اسید به همراه گارانتی و خدمات به فروش می رسد. 

به عنوان مثال مخازن پلی اتیلن برای نگهداری بسیاری از مواد شیمیایی نزدیک به چگالی آب مناسب می باشند ولی با این وجود برخی دیگر از مواد شیمیایی، ممکن است گازهایی را آزاد کنند و یا با پلی اتیلن سازگاری مناسبی نداشته باشند. به همین دلیل باید به شرکت تولید کننده مخازن پلی اتیلن اطلاعات کافی در این خصوص داده شود تا تمهیداتی در این خصوص چیده شود.

اگر شما نام مواد شیمیایی را ندانید و اگر مخزن ذخیره مواد شیمیایی اشتباه طراحی شود مسائل خطرناکی را در پی دارد که ممکن است جبران آن هزینه سنگینی داشته باشد.

همه چیز راجع به مخزن ذخیره مواد شیمیایی و ضخامتش و حتی رنگ مخزن ذخیره مواد شیمیایی با دانستن اطلاعات شیمیایی شروع می شود.

2- محل نصب و فونداسیون محل نصب مخزن اسید از قبل آماده شود

 فونداسیون متناسب محل نصب هر نوع مخزنی اعم از مخزن اسید پلی اتیلن، مخزن آب و… یک الزام است. جایی که مخزن ذخیره مواد شیمیایی روی آن جا می گیرد باید سایز و استحکام کافی داشته باشد. در این خصوص باید به مسائلی همچون لرزه داشتن محل نصب، وزش باد، امکان برخورد وسائط نقلیه همچون لیفتراک و … توجه کافی شود.

گاهی نیاز است بسته به موقعیت جغرافیایی محل نصب مخزن، سازه هایی تعبیه شود تا در برابر بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، طوفان و … مقاومت کافی ایحاد شود.

3- تجهزیات مناسب برای تخلیه و جابه جایی مخازن شیمیایی فراهم شود

فرض کنید شما به عنوان یک خریدار مخازن ذخیره سازی ترکیبات شیمیایی، مخزن 1000 لیتری ضد اسید یا نگهداری مواد شیمیایی را سفارش داده و برای شما ارسال میشود. آیا از کارشناس فروش در مراحل پیش از خرید در مورد نحوه تخلیه و بارگیری این مخزن سوال کردید؟ شاید باورتان نشود ولی در گذشته بارها ما شاهد این موضوع بودیم. به همین دلیل کارشناسان فروش ما همیشه در این مورد به خریدارن نکات مورد نیاز را اعلام می کنند تا مشکلاتی در این خصوص به وجود نیاید.

بر اساس سایز مخزن، شما به لیفتراک با چنگگ های بزرک و یا احتمالاً جرثقیل نیاز دارید. مهم است که تجهیزات مناسبی جهت حمل مخزن همراه داشته باشید و برای انتقال مخزن از محل تخلیه تا محل نصب ، بدون آسیب دیدگی تمهیداتی چیده شود.

4-بازرسی های دوره ای مخزن نگهداری اسید یک الزام است

کار شما بعد از خرید و نصب مخزن مواد شیمیایی تمام نشده است. بازرسی های دوره ای از مخزن نگهداری مواد شیمیایی حائز اهمیت است. بعضی مشتریان این کار را انجام نمی دهند و به مشکلات جدی ای بر می خورند. هر گز نباید فراموش کرد یک اشتباه کوچک در نصب و نگهداری مخازن شیمیایی می تواند باعث بروز خسارات زیادی شود. در بازرسی های دوره ای باید موارد زیر بررسی شوند:

نشتی مواد، تغییر شکل مخزن، استحکام محل نصب مخزن، بسته نشدن هواکش ها و سرریزها

با توجه به نکات فوق و صرف کمی زمان می توان با آگاهی و اطلاعات کافی اقدام به خرید مخازن مواد شیمیایی نمود و از بروز حوادث و همچنین هزینه های احتمالی  پیشگیری کرد.

5-قیمت مخزن اسید ملاک اصلی شما نباشد

پایین تر بودن قیمت مخزن اسید نباید در پارامترهای تصمیم گیری شما عامل اصلی باشد. همانطور که عنوان شد مخزن استیل ضد اسید پیشنهاد اول ما به شما خواهد بود. البته به شرطی که بتوانید آنرا با توجه به مشکلات عنوان شده فراهم نمایید. انتخاب بعدی مخازن اسید پلاستونیک هستند که به صورت تقویت شده تولید می شوند.

متاسفانه بعضی از همکاران مخازن ذخیره آب را به عنوان مخزن اسید و با نام های گوناگونی مثل دوجداره، چهار جداره و … به فروش می رسانند. اگرچه این مخازن برخی از اسید های سبک را می توانند نگهداری کنند ولی طیف وسیعی از اسید ها را نمی توان داخل آنها ذخیره سازی کرد.

مخزن اسید پلاستونیک

مخزن اسید پلاستونیک
مخزن اسید پلاستونیک – این مخازن ضد اسید به صورت تقویت شده و در رنگ های مختلف قابل تولید هستند

شرکت پلاستونیک تنها تولید کننده مخازن اسید تقویت شده با استفاده از روش روتومولدینگ در ایران است و بسیاری از کارخانجاتی که اقدام به ذخیره سازی اسید ها و مواد شیمیایی می نمایند از محصولات این شرکت استفاده می کنند. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مخازن اسید پلاستونیک با شماره 02144547176 تماس بگیرید.

مقالات مرتبط انتخابی:

پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

پلی اتیلن نوعی پلیمر است که از ترکیب کربن و هیدروژن ساخته می شود و در واقع مولکولی حاصل از آرایش زنجیره های مختلف هیدروکربنی است که با پیوندهای مختلف به هم متصل شده اند و تشکیل یک پلیمر داده اند. پلیمر ها مولکولی های بزرگی هستند که از بهم پیوستن زنجیره های متعدد و تکراری مونومرها به وجود می آیند. پلی اتیلن از ترکیب و پلی مریزاسیون مونومرهایی به نام اتیلن (مولکول گازی با ترکیب C2H4) ایجاد می شود.

پلی اتیلن نوعی پلاستیک است. امروزه به لطف روش‌های مختلف تولید پلاستیک، فراورده‌های پلاستیکی متنوع و بسیاری وجود دارد. با این حال اکثر فراورده‌ها پلاستیکی از طریق قالب گیری تزریقی، قالب گیری از طریق دمیدن و همینطور قالب گیری چرخشی یا دورانی بدست می‌آیند. قالب گیری چرخشی بهترین و موثر ترین فرایند ساخت مخازن پلاستیکی و پلی اتیلن حجیم و فوق حجیم است و حتی مخازن ۱۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ لیتری نیز با این روش تولید می شوند.

مخازن پلی اتیلن

مخازن پلی‌اتیلن برای نگهداری و ذخیره آب و سایر سیالات سازگار با پلی اتیلن مورد استفاده می باشند. این مخازن در اشکال و ابعاد و حجم‌های متنوعی در تولید می شوند. یکی از بهترین ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن این است که نسبت به دیگر مخازنی که از جنس‌های دیگر ساخته می‌شوند، قیمت بسیار مناسبتری دارند و به راحتی می‌توان آنها را تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. این مخازن پلی‌ اتیلنِ حجیم با بیشتر مایعات سازگار هستند و در هر صنعتی از کشاورزی گرفته تا کسب و کارهای صنعتی و نیمه صنعتی و به عنوان ذخیره آب مجتمع های بزرگ مسکونی از آنها استفاده نمود. با توجه به موادِ منعطفی که در ساخت مخازن پلی اتیلن استفاده می‌شود و همینطور روش ساخت آنها، می‌توان شکل‌های متنوعی با توجه به مصارفِ مختلف به آنها داد.

دیگر ویژگی محبوب و پر استفاده‌ی مخازن پلی اتیلن حجیم و فوق حجیم این است که می‌توان آنها را به صورت بی رنگ تولید کرد تا میزان مایعی که درون آنها وجود دارد به راحتی قابل دیدن باشد. همین ویژگی باعث شده است بسیاری از صنایع مختلف از مخزن‌های فلزی و دیگر نوع مخزن‌ها استفاده نکرده و به مخازن حجیم و فوق حجیم پلی اتیلن روی بیاورند. همینطور حجم بالایی که این مخازن پلی اتیلن می‌توانند داشته باشند یک قابلیت پراستفاده‌ی دیگر برای صنایعی است که با حجم بالایی از مایعات سر و کار دارند محسوب می‌شود. مخازن پلی اتیلن می‌توانند ۱۰۰۰۰ لیتری، ۲۰۰۰۰ لیتری و حتی بیشتر نیز باشند.

 

 

 

پرسش های مشتریان

رضا حاجی زادگان
از مخزن پلی اتیلن ۳۵۰ لیتری سه لایه میشه به عنوان مخزن انبساط پلی اتیلن استفاده کرد

پاسخ:سلام بستگی به استانداردهای اعلامی توسط آبفا در شهر شما دارد. در تهران و کرج هر واحد حداقل ۲۵۰ لیتر مورد تایید است که برای ۸ واحد می شود ۲۰۰۰ لیتر

حمید بزرگ علوی
مخزن افقی بهتر است یا عمودی برای اسید؟

پاسخ: سلام تفاوتی با دیگر محصولات ندارد و فقط نام قالب آن است.

ولید آبادی
سلام میخواستم بدونم مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰ عمودی مزیت خاصی نسبت به مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰ افقی دارند؟؟

پاسخ: سلام فقط بحث ابعاد و جا نمایی مطرح است. البته مخازن پلی اتیلن عمودی به دلیل وزن کمتر قیمت مناسبتری دارند.

اصغر فرهادی
این مخزن پلی اتیلن رو میشه در سطح شیب دار نصب کرد؟

پاسخ: مطابق شرایط توضیح داده شده در سایت و دفترچه گارانتی مخزن باید در سطح کاملا صاف نصب شود. مانند کف پارکینگ ساختمان که موزاییک شده و یا با سیمان لیسه کشی شده پوشانده شده باشد.

محمدرضا ساعدی
سلام-این مخزن پلی اتیلن رو میشه بالا پشت بوم قرار داد؟ با اینکه این مخزن پلی اتیلن تک لایه هستش؟ این تانکراین توانایی رو داره در مقابل آفتاب قرار بگیره؟

پاسخ: سلام پیشنهاد می کنیم نوع سه لایه این مخزن پلی اتیلن را انتخاب فرمایید که ضدجلبک است .

وحید نوری
آیا این مخازن افقی پایه دار رو میشود روی پالت یا آجر قرار داد؟

پاسخ: روی پالتی که سطح آن کاملا پر باشد بله ولی روی آجر خیر . کف مخزن می بایست روی سطح کاملا صاف و یکدست بنشیند

حسن مهاجر
سلام میخواستم بدونم در وسط(کمر) مخزن پلی اتیلنی ۵۰۰۰ لیتری تا چه سایزی فیتینگ برنجی میشود نصب کرد

پاسخ:سلام تا دو اینچ می توانید در محلی که کاملا صاف باشد فیتینگ را بزنید. فقظ دقت فرمایید سطح دور محل نشستن فیتینگ باید کاملا یکنواخت باشد.

سینا احمدی
برای آتشنشانی ۳۰۰۰ لیتر آب نیاز دارم. مخزن پلی اتیلن ۱۵۰۰ لیتری رو میشه ۲عدد مخزن پلی اتیلن رو به هم وصل کرد؟

پاسخ:سلام بله می توانید به روش موازی و کولکتوری با اتصال خروجی دو مخزن به شاه لوله و اتصال شاه لوله به پمپ به جای یک مخزن ۳۰۰۰ لیتری دو مخزن ۱۵۰۰ لیتری استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

مخزن ذخیره مواد شیمیایی

مخزن ذخیره مواد شیمیایی: 4 اشتباه متداول در ارتباط با مخازن شیمیایی

اشتباهات متداول پیش از خرید مخازن ذخیره مواد و ترکیبات شیمیایی خرید و نگهداری یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *