منبع تحت فشار؛ آیا ساختمان شما نیاز به منبع تحت فشار دارد؟

منبع تحت فشار

منبع تحت فشار چیست و چه کاربردی دارد؟

حتماً تا به حال مخازن کوچکی که با عنوان منبع تحت فشار شناخته می شوند و  عمدتاً در رنگ های آبی و قرمز در کنار پمپ آب و مخزن آب ساختمان ها نصب می شوند را مشاهده کرده اید. ممکن است برای عده ای این سوال در ذهنشان به وجود بیاید که با وجود مخزن آب پلی اتیلن یا فلزی که پیش از پمپ آب ها نصب می شود دیگر چه نیازی به این مخازن کوچک است و اصلاً کاربرد آن ها چیست.

 کاربرد منبع انبساط بسته یا همان منبع تحت فشار به این صورت است که یک تیوپ در داخل منبع تحت فشار قرار دارد، با گاز نیتروژن یا هوا داخل منبع و فضای پشت تیوپ را پر می کنند و در اثر فشار این هوای فشرده پشت تیوپ آب درون لوله ها با فشار کافی جریان می یابد. این تیوپ میان منبع فلزی و فلنج محکم شده و موجب آب بندی منبع انبساط بسته نیز می گردد. با استارت پمپ ، آب پر فشار ضمن تامین جریان آب مصرفی یعد از بستن شیر توسط مصرف کننده تا زمان رسیدن فشار داخل لوله ها و منبع تحت فشار به فشار ماکسیمم ( مثلا ۴ بار ) که قبلا روی فشار سنج یا pressure switch ست شده است به پمپاژ ادامه می ذهذ. اگر مصرف کننده دیگری شیر آب را باز کند اگر میزان آبی که نیاز دارد کم باشد (مثلا آب مورد نیاز برای مسواک زدن ، وضو گرفتن و … ) و خروج آب ذخیره شده در منبع تحت فشار با عث رسیدن فشار داخل شبکه به فشار مینیمم نگردد پمپ روشن نخواهد شد. حال اگر میزان آب مصرف شده باعث افت فشار مثلا تا نقطه مینیمم گردد ، جریان برق پمپ به کمک فشارسنج برقرار شذه و پمپ استارت خواهد خورد. حال هر چه مخزن تحت فشار حجم آب ذخیره بیشتری داشته باشد ( بزرگتر باشد ) تعداد دفعات استارت و استاپ پمپ کاهش یافته که باعث افزایش عمر پمپ ، مخزن تحت فشار و همچنین کاهش مصرف برق می گردد.

از منبع تحت فشار در کنار پمپ هایی که توان یک اسب و بالاتر را دارند استفاده می گردد. منبع انبساط بسته پمپ آب جهت ذخیره کردن آب و ارسال آن به خروجی آب بکار گرفته می شود. منبع تحت فشار باعث می گردد تا عمر پمپ آب بیشتر شود زیرا با هر بار باز شدن شیر آب پمپ شروع به فعالیت نمی کند. منبع تحت فشار را همراه با درجه فشار، پنج راهی و کلید خودکار به پمپ آب وصل می کنند. با استفاده از این قطعات که بر روی پمپ بسته می شوند هنگامی که شیر آب باز شود قبل از همه، آبی که درون منبع انبساط بسته وجود دارد تخلیه می گردد. اگر شیر آب همین طور باز بماند در این هنگام فشار داخل منبع انبساط بسته افت می کند زیرا آب آن تخلیه شده و بلافاصله از طریق سوئیچ فشار فرمان راه اندازی پمپ آب صادر می گردد و پمپ آب در مدار قرار می گیرد تا افت فشار آب را جبران نماید.

انواع منبع تحت فشار موجود در بازار ایران

منبع تحت فشار یا مخزن تحت فشار انواع مختلفی دارد. اما تنها دو نوع منبع تحت فشار تیوپ دار و منبع تحت فشار دیافراگرمی در ایران موجود بوده و مورد استفاده قرار گرفته است.

این مخازن تحت فشار در سایزهای مختلف برای کاربری های گوناگون وجود دارند. معمولا برای خانه های یک و دو طبقه یکی از متداولترین سایزهای منبع تحت فشار 24 لیتری است و عملکرد خوبی در آبرسانی با فشار مناسب به واحد ها دارد. سایز ۲۴ لیتری منبع تحت فشار ممکن است در اشکال گوناگون باشد ولی حجم و اندازه تیوب آنها همگی یک اندازه است.

برندهای مختلفی در بازار ایران حضور داشتند ولی به دلیل تحریم ها و مشکلات ارزی بسیاری از برندها غیر قابل دسترس بوده و به صورت تقلبی در بازار به فروش می رسند. اما همچنان چند برند مطرح نظیر منبع تحت فشار هاماک در ایران حضور دارند و با کیفیت قابل قبولی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

روش کار منبع تحت فشار

روش کار منبع تحت فشار به صورتی است که با فشار پمپ، آب داخل تیوپی که در منبع تحت فشار قرار دارد ذخیره می گردد. این ذخیره آب در منبع انبساط بسته می ماند تا هنگامی که شخص شیر آب را باز کند. با در نظر گرفتن سایز منبع تحت فشار و نوع تنظیمات سوئیچ فشار اگر شیر آب باز بماند، سوئیچ فشار فرمان می دهد که پمپ راه اندازی شود و بدین ترتیب جریان آب قطع نمی گردد و دوباره منبع انبساط بسته پر می شود هنگامی که منبع تحت فشار پر شد سوئیچ فشار فرمان قطع به پمپ می دهد. نحوه عملکرد کلی سیستم آبرسانی با پمپ و منبع انبساط بسته به این صورت بود که گفته شد. با نکاتی که گفته شد با منبع انبساط بسته بیشتر آشنا شدید و از این به بعد می دانید چه سایزی از منبع تحت فشار را بخرید و بهتر خواهید توانست از آن مراقبت نمایید. داشتن این اطلاعات باعث می شود تا طول عمر سیستم پمپ آب خانگی شما افزایش یابد.
پس ظاهر منبع تحت فشار، سایز آن را مشخص نمی کند و حتما باید برچسب روی خود منبع انبساط بسته یا جعبه آن را مطالعه کنید تا در خرید منبع تحت فشار دچار اشتباه نشوید. حجم های بعد از ۲۴ لیتر به ترتیب ۵۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰، ۱۵۰، ۲۰۰، ۳۰۰ و ۵۰۰ لیتر هستند. برای ساختمان هایی که ۴ طبقه می باشند و تک واحدی اند معمولا ۵۰ یا ۸۰ لیتر جواب می دهد. ولی برای تعداد طبقات بیشتر حتما باید به وسیله محاسبات دقیق مهندسی سایز مورد نیاز منبع تحت فشار و نوع پمپ و میزان توان مورد نیاز را محاسبه نمود.

تعداد واحدهای ساختمان ما زیاد است آیا برای افزایش فشار آب ساختمان نیاز به منبع تحت فشار بزرگی داریم؟

این یکی از آن سوال هایی است که بسیاری از افراد را گمراه می کند. برای افزایش فشار آب ساختمان الزاماً شما به منبع آب بزرگ نیاز ندارید بلکه به پمپ آب قوی تر نیاز دارید. منبع تحت فشار پمپ آب صرفاً ذخیره آب پمپ است تا از روشن و خاموش شدن مکرر پمپ جلوگیری کند. بدیهی است اگر تعداد واحدهای ساختمانی زیاد است در صورت استفاده از منبع کوچک بعد از مدتی پمپ آسیب خواهد دید.

نکته قابل توجه این است که اگر برای ساختمان های بلند مرتبه ااز منبع تحت فشار کوچکی استفاده می کنید و توان پمپ آب شما زیاد است این احتمال وجود دارد که تیوپ مخزن تحت فشار شما پس از مدتی سوراخ شود. بنابراین باید منبع انبساط بسته متناسب با تعداد طبقات و تعداد واحدها خریداری کرد.

مقالات مرتبط انتخابی:

1- سایز مخزن پلی اتیلن چقدر باشد؟

عناصر مهمی در انتخاب اندازه‌ی مخزن پلی اتیلن تاثیر گذارند. مخزن‌های بزرگتر پلی اتیلنی نیاز ندارند که مرتباً پر و خالی شوند. این می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه، زمان و مقدار کاری که برای دوباره پر کردن مخزن نیاز است، شود. مخازن پلی اتیلن بزرگتر نسبت به چند مخزنِ کوچکتر در کنار هم فضای کمتری را اشغال می‌کنند. از طرفی دیگر مخازن کوچکتر در هنگام وقوع یک واقعه‌ی خروجِ محتویات مخزن، هزینه‌ی اقتصادی کمتری را به شما تحمیل می‌کنند.

2- کاربرد مخزن پلی اتیلن و مورد استفاده از آن چیست؟

مخازن پلی اتیلن عمودی برای نگه داری و ذخیره سازیدر جای ثابت طراحی شده‌اند و مخازن پلی اتیلن افقی علاوه بر ذخیره آب به صورت ثابت ، برای سوار شدن بر روی کامیون‌های بزرگ و حمل و نقل مناسب هستند.

3- ضخامت و وزن مخزن چقدر باشد؟

این موضوع کاملاً به چگالی و سنگینی موادی که می خواهید درون مخزن نگهداری کنید وابسته است. مخازن استاندارد مخزن آب دات کام برای بسیاری از مخازن پلی اتیلنی که قرار است ذخیره سازی انجام داده یا در حمل و نقل استفاده شوند، مناسب است. اگر مخزن قرار است در محیطی داخلی قرار گیرد یا در محیطی خارجی در زیر یک سقف قرار گیرد، نیز همین مخازن استاندارد مخزن آب دات کام مناسب هستند. اما اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که مشکلی پیش نخواهد آمد و می‌خواهید مخازن خودتان عمر بیشتری داشته باشند پس می‌توانید به سراغ گزینه‌ی گران تر بروید و مخازن پلی اتیلن سوپریور مخزن آب دات کام را تهیه کنید. مخصوصا اگر مخازنی که میخواهید تهیه کنید فوق حجیم هستند، مخزن سوپریور مخزن آب دات کام پیشنهاد می‌شود.

4- آیا نیاز به خدمات پس از فروش و گارانتی خواهم داشت؟

همیشه در نظر داشته باشید که چقدر گارانتی برای شما مهم است. اگر مشکلی برای مخزن پیش بیاید، فروشنده از گارانتی استفاده می‌کند تا خدماتی برای مخزن فراهم کند و آن را بهبود دهد؟ همینطور این مهم است که بدانید نصب مخزن توسط خودتان بر روی گارانتی اثری دارد یا خیر.

5- قیمت مخازن پلی اتیلن در بازار متنوع است. مخزن گران یا ارزان تهیه کنم؟

با حقیقت‌هایی که از توضیحات قبلی دریافت کرده‌اید، می‌توانید در نظر بگیرید که قیمت ارائه شده برای مخزن پلی اتیلنِ مورد نظر مناسب است یا خیر. ابتدا تمام ویژگی‌ها را با بقیه‌ی مخازن پلی اتیلن مقایسه کنید و همینطور هدف استفاده‌ی خودتان از آن را نیز در نظر داشته باشید. در نهایت نیز خدمات پس از فروش و همینطور گارانتی را در نظر داشته باشید و با محصول دیگر شرکت‌ها آن را مقایسه کنید. حالا که این موارد را در نظر گرفتید، پایین قیمت ترین مخزنی که تمام موارد موردنیاز شما را تامین می‌کند می‌تواند بهترین گزینه باشد. البته باید اطمینان حاصل کنید که قیمت پایین به معنای کیفیت پایین مخزن نباشد.

6- از میان مخازن پلی اتیلن، فایبرگلاس و فلزی کدام یک انتخاب بهتری برای من است؟

همه‌ی مخازن در دسته های مختلف نقاط قوت و نقاط ضعف خود را دارند. مخازنی که از دیگر جنس ها ساخته شده‌اند امکان دارد ماندگاری بیشتری داشته باشند و در شرایط مختلف محیطی و جوی نگه‌دارنده‌ی بهتری باشند اما قیمت بسیار بالاتری دارند و همینطور انعطاف مخازن پلی اتیلن که می‌توان آنها را تقریبا با هر شکلی با قیمت مناسب تهیه کرد را دارا نیستند.

پرسش های مشتریان

سوال: مخزن آب پلی اتیلن شرکت شما رو میشه به عنوان مخزن آب روی ماشین استفاده کرد؟

پاسخ: برای حمل بهتر است از مخازن آب تقویت شده و یا ماژولار شرکت ما استفاده نمایید. مخازن معمولی پلی اتیلنی آب در بلند مدت ممکن است آسیب ببیند.

سوال – مصلحی: سلام ، مخزن آب پلی اتیلن ۴۰۰۰ لیتری برای یک ساختمان ۲۰ واحدی مناسبه ؟

پاسخ: 4000 لیتر برای 20 واحد کم است و ممکن است در صورت قطعی و یا افت فشار زیاد آب بعضی از واحد ها دچار مکشل شوند . ما مخزن پلی اتیلن 5000 لیتری را به شما پیشنهاد می دهیم.

سوال – کیانی نیا : تو بازار انواع مختلفی از مخازن وجود دارد. چطوری میشه فهمید مخزن آب از مواد دسته دوم و کهنه ساخته شده است یا نه؟

پاسخ: برند محصول، قیمت پایین، گارانتی نکردن و یا اعلام گارانتی های طولانی مدت، ظاهر مخزن، ضخامت بیش از حد. تمامی این موارد می تواند نشانه هایی از بی کیفیت بودن مخزن باشد. عموماً مخازنی که از مواد دسته دوم یا کهنه ساخته می شوند علی رغم ارزان بودن ضخامت بیشتری نسبت به میانگین ضخامت برندهای معتبر موجود در بازار دارند.

سوال – تهرانی :سلام. یه سوال داشتم میخواستم بدونم تو سرما این مخزن های پلی اتیلنی مثل مخزن فلزیا یخ میزنن یا نه؟

پاسخ: اگر در طولانی مدت آب داخل مخزن اگر در جریان و در حال مصرف نباشد ممکن است دچار یخزدگی شود. اگر در زمانی طولانی در ساختمان یا ویلا تشریف ندارید بهتر است آب داخل لوله ها و مخزن را تا حد امکان تخلیه کنید تا دچار مشکلات ناشی از یخزدگی و ترکیدن لوله ها نشوید.

سوال – محسن البرزی: من یه مخزن آب پلی اتیلنی می خوام بذارم تو تراس خونمون برای زمانایی که آب ساختمون قطع میشه. این مخزن تک لایه هاتون بهتر بخرم یا سه لایه؟

پاسخ: پیشنهاد می کنیم از نوع سه لایه این مخزن پلی اتیلن تهیه فرمایید. تا مشکل جلبک زدن در داخل مخزن در تراس نداشته باشیم.

سوال: رضا دماوندی: سلام علیکم. آیا محدودیتی برای نصب فیتینگ بر روی تانکر پلی اتیلنی مثلاً ده هزار لیتری وجود دارد؟ من هر چهار طرف آن فیتینگ ۴ اینچ نصب کردم ولی همسایه تاسیساتیمون می گفت این کار مخزن را ضعیف می کند. کسی می داند؟

پاسخ: هر چقدر اتصالات کمتری در مخزن نصب شود، استحکام و عمر مخزن بیشتر میشود .

مطلب پیشنهادی

منبع تحت فشار هاماک – نمایندگی فروش و قیمت منبع تحت فشار هاماک – hamak

منبع تحت فشار هاماک چیست؟ منبع تحت فشار هاماک، به عنوان منبع آب پشت پمپ …

2 نظرات

  1. جعفر بصیری

    با سلام و درود من از تهران پیام میدم.
    در ساختمان ما پمپ یک اسب مستقیم به لوله وصل شده. الان اداره آب به ما گفته باید منبع بزارید میخواستم بدونم منبع انبساطی کافیه با باید منبع ذخیره هم گذاشت؟ سه واحد در سه طبقه هستیم.

    • سلام وقت بخیر
      منظور اداره آب و فاضلاب مخزن آب ذخیره است که به ازای هر نفر 50 لیتر در نظر گرفته میشه. به عنوان مثال 4 واحد 4 نفره مخزن 1000 لیتری مورد نیاز است. مخزن انبساط وظیفه دیگه ای داره و کارش کاهش استهلاک پمپ آب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *