تانکر، منبع یا مخزن آب برای باغ

بهترین تانکر، منبع یا مخزن آب برای باغ و مزرعه

مخزن، منبع یا تانکر آب برای باغ و مزرعه در حال حاضر به دلیل مشکلات کم آبی و چالش های آبیاری گیاهان و درختان در بسیاری از باغ ها و مزارع کشاورزی اهمیت زیادی پیدا کرده است. با توجه به متنوع بودن مخازن ذخیره آب برای آبیاری باغات و زمین های کشاورزی در این صفحه توضیحاتی در خصوص انواع مخازن آب و همچنین مزایا و معایب آنها بیان می کنیم. اما پیش از آن نکاتی در خصوص تعیین حجم مخزن آب برای باغ و زمین کشاورزی اراده می دهیم.

حجم مخزن، منبع یا تانکر آب باغ و زمین کشاورزی چقدر باید باشد؟

برای انتخاب مخزن، منبع یا تانکر آب باغ و یا زمین کشاورزی باید حجم آب مصرفی را تخمین بزنید. میزان آب مصرفی در یک زمین کشاورزی و یا یک باغ  به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع گیاه، سن گیاه، نوع خاک، رطوبت، میزان بارش سالانه،  دمای هوا و … . به همین دلیل نمی توان به راحتی برای تمامی گیاهان و درختان یک نسخه واحد پیچید و تمامی فرمول هایی که در این خصوص ارائه شده است چند متغییری هستن و باید تمام مواردی که عنوان شد ابتدا اندازه گیری و سپس محاسبه کرد. اما ما یک پیشنهاد دیگری داریم که خیلی دقیق تر می توانید اقدام به تعیین حجم مناسب مخزن آب برای باغ و زمین کشاورزی نمایید.

بهترین کار این است که به صورت تجربی، ابتدا برای یک قسمت کوچکی از زمین کشاورزی یا باغ خود حجم مناسب را حساب و سپس برای تمامی مساحت زمین محاسبه نمایید. به عنوان مثال فرض کنید برای 1 متر مربع، 2 لیتر آب مورد نیاز است. اگر زمین شما 1000 متر مربع باشد یک مخزن آب 2000 لیتری کفایت خواهد کرد.

بهترین مخزن آب باغ و مزارع کشاورزی

در گذشته بیشتر از مخازن فلزی و گالوانیزه استفاده می‌شد اما به مرور زمان این مخازن جای خود را به مخازن پلی اتیلن دادند. مخزن آب بر خلاف رقیبان  فلزی خود، وزن پایینی دارند و نصب آن ها هم سریع و آسان است. همچنین در صورت نصب و نگهداری صحیح  به علت زنگ نزدن و مقاوم بودن مقابل پوسیدگی، عمر بالاتری هم نسبت به مخازن فلزی دارند. مخازن پلی اتیلن مزایای دیگری هم دارند:

  • قیمت ارزان
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در برابر خوردگی و زنگ زدگی
  • قابلیت جابجایی و نصب آسان
  • عایق حرارتی بیشتر در برابر گرما و سرما
  • قابل تعمیر بودن
  • نصب سریع و آسان اتصالات

به خاطر همین مزایا مخازن پلی اتیلن تقریبا برای تمامی مصارف، به جز مواردی که در نزدیکی آتش و یا مواد اشتعال زا هستند، استفاده می شوند. مخازن پلی اتیلن در سایز های گوناگونی تولید می شوند و شما می توانید با توجه به نیاز خود، مخزن مناسب را انتخاب کنید. همچنین این مخزن، منبع یا تانکر پلاستیکی تولید شده از پلی اتیلن در درجه کیفی های مختلفی تولید می‌شوند به همین دلیل تمامی مخازن پلی اتیلن موجود در بازار کیفیت و طول عمر یکسانی ندارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مخزن فلزی بهتر است یا مخزن پلی اتیلن را نیز مشاهده نمایید.

” مخزن آب پلی اتیلنی بهترین انتخاب به عنوان مخزن آب برای باغ و زمین کشاورزی است”

مخزن آب پلی اتیلن تک لایه یا سه لایه

مخزن آب پلی اتیلن تک لایه و سه لایه، دو نوع متداول از مخازن پلی اتیلنی هستند. تفاوت آنها در وجود یک لایه تیره رنگ در بین لایه هاست. وظیفه این لایه جلوگیری از ورود نور و رشد جلبک در داخل مخزن است. پس اگر رشد جلبک موضوع مهمی است باید حتماً نوع سه لایه انتخاب شود.

نصب مخزن آب در باغ و زمین کشاورزی

پس از انتخاب و خرید مخزن آب، نوبت به نصب مخزن و اتصالات آن است.نصب مخزن آب اهمیت بسیاری دارد و در طول عمر آن بسیار تاثیرگذار است. نصب غیر اصولی می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد و به مخزن آسیب برساند. اگرچه که نصب مخزن نیازمند دقت و توجه بالایی است، اما در صورت داشتن ابزار مناسب می توانید مخزن آب را در 4 مرحله آسان و سریع نصب کنید.

 

ابتدا محل نصب را مشخص و اندازه گیری نمایید:

 ابعاد فضای محل نصب مخزن را مشخص و اندازه گیری نمایید. مطمئن شوید که از اطراف به مخزن هیچ گونه فشاری وارد نشود. دیواره های مخزن از هیچ طرف تحت فشار قرار نگیرند و يا با اجسام تیز مجاورت نداشته باشند. این کار باید حتماً پیش از خرید مخزن آب برای باغ انجام پذیرد. ما موارد زیادی داشتیم که مشتریان بدون توجه به این موضوع اقدام به خرید مخزن نموده اند و لی به دلیل عدم توجه به فضای محل نصب، درب ها و راه روها با مشکلاتی مواجه شده اند.

زیرسازی محل نصب مخزن آب برای باغ به خوبی انجام شود:

سطح محل نصب مخزن باید کاملاً صاف و یکدست و تراز باشد. هیچگونه شیب و پستی و بلندی نداشته باشد و تمامی سطح محل نصب مخزن زیر مخزن را پوشش دهد. در ادامه متداولترین زیرسازی هایی که برای نصب مخزن آب برای باغ و زمین کشاورزی انجام می شوند را معرفی می کنیم.

 

  • سطح ماسه و شن: ماسه و شن برای سطح زیر مخزن آب، انتخابی اقتصادی است اما در کنار قیمت ارزان، مشکلاتی می تواند داشته باشد.  ماسه و شن بر اثر باد های قوی و یا بارش سنگین می تواند جابه‌جا شود. این ریزش باعث ناهموار شدن سطح زیرین مخزن، منبع یا تانکر آب شده و به آن آسیب وارد می کند.
  • سطح خاک رس: سطح خاک رس نیز مزایا و معایبی شبیه به ماسه و شن دارد و جدی ترین مشکل استفاده از این روش هم مقاوم نبودن خاک رس در مقابل باد و باران است.
  • سطح سیمانی: با اینکه سیمان به نسبت 3 روش قبلی کمی گرانتر است، اما با رعایت اصول سیمان ریزی صحیح، این روش زیرسازی بالاترین دوام و بهترین انتخاب است. همچنین ظاهر یکدست و تر و تمیزی هم دارد. اگر قصد استفاده از این روش را دارید باید اول مطمئن بشوید که زمین خاکی به خوبی منسجم باشد و سپس اقدام به سیمان ریزی کنید. سطح سیمان باید کمی بزرگتر از قطر مخزن باشد تا بتوانید آن را به راحتی روی سطح قرار دهید. همچنین سطح سیمانی باید کاملا صاف و یکنواخت باشد، بنابر تا سیمان خشک نشده است باید سطح آن را صاف کرد.

استفاده از روش سوم، مطمئن ترین روش زیرسازی مخزن آب در باغ است. بعد از انتخاب روش دلخواه خود، با توجه به نکات زیر، زیرسازی را آغاز کنید.

  • اگر قصد استفاده از زیرسازی سیمانی را دارید، حتما قبل از نصب مخزن، سطح سیمانی را نظافت نمایید تا سنگ ریزه یا پستی و بلندی نداشته باشد. مخزن آب برای باغ بر اثر فشار مداوم سنگ های نوک تیز می تواند آسیب دیده و سوراخ شود. به همین دلیل باید برای این موضوع پیش بینی هایی انجام شود.
  • هیچ وقت مخزن آب را بر روی دو سطح متفاوت قرار ندهید. بعد از انتخاب روش زیرسازی، مطمئن شوید که سطح زیرین آنقدری بزرگ باشد که بتوانید مخزن را به طور کامل روی آن بگذارید. قرار دادن مخزن روی دو سطح متفاوت، برای مثال قرار دادن نیمی از مخزن روی سطح سیمانی و نیمی دیگر از آن روی سطح شنی، از آنجایی می تواند باعث ایجاد ترک بر روی دیواره پلی اتیلنی شود که سطح شنی بعد از مدتی دچار فرسایش شده و شسته می شود اما سطح سیمانی تغییری نمی کند و بنابر این فشار به طور نامتوازن تقسیم می شود.
  • در صورت استفاده از خاک، شن و یا ماسه، حتما با استفاده از موادی مثل چوب و سنگ سطح زیرین را محدود کنید. اینکار به جابه‌جا نشدن ماسه و شن براثر باد و باران شدید کمک می‌کند. همچنین از متراکم بودن ماسه، خاک و شن اطمینان کافی کسب نمایید.
  • سطح زیرین باید صاف، یکنواخت و بدون شیب و بلندی باشد. سطح صاف به پخش متوازن فشار کمک می کند و عمر مخزن را افزایش می دهد.

نصب اتصالات ورودی و خروجی برای مخزن باغ و زمین کشاورزی

مخازن به صورت پیش فرض فاقد ورودی و خروجی هستند و بنا به درخواست مشتریان اتصالات مناسب قابل نصب است. لوله ها از طریق این اتصالات به مخازن قابل نصب می شوند. خوشبختانه طیف وسیعی از اتصالات به راحتی به مخازن آب پلی اتیلنی قابل نصب هستند.

اگر برای خرید مخزن آب برای باغ نیاز به مشاوره دارید با ما می توانید تماس حاصل نمایید.

مقالات مرتبط انتخابی:

مطمئنا هیچ یک از ما دوست نداریم مخزن آب پلی اتیلنی که درون آن آب نگهداری می کنیم جلبک بزند. زیرا این جلبک باعث تغییر در بو و مزه آب شده و همچنین در طولانی مدت می تواند موجب رشد کپک و باکتری های مختلفی شود.

رشد جلبک ها بیشتر در مناطق گرمسیر صورت می گیرد چرا که زمینه و شرایط رشد جلبک در این مناطق آماده تر است. جلبک ها دارای رنگ سبز و ماده ای به حالت لزج می باشد که بر روی دیواره های مخزن ها رشد می کنند و بسیار متراکم هستند این گیاهان تک سلولی از خود بوی بسیار نامطبوعی را نیز ایجاد می کنند .

روش های جلوگیری از جلبک زدن مخزن آب پلی اتیلن

اولین روشی که به شما پیشنهاد می شود استفاده از مخزن های آب ضد جلبک می باشد که شما می توانید با تهیه و خریداری آن ها از مزیت داشتن یک مخزن ضد جلبک برخوردار باشید. امروزه مخزن های پلی اتیلن عرضه شده در مخرن آب دات کام از بهترین و با کیفیت ترین مخازنی هستند که توسط شرکت بزرگ و معتبر فعال در این عرصه تولید می شوند.

  • مخزن آب را زیر تابش نور مستقیم خورشید نصب نکنید: یکی از عوامل مهم در رشد و تشکیل جلبک در مخزن های آب ، تابش مستقیم نور خورشید می باشد به همین دلیل توصیه می شود که تا حدالامکان مخزن های آب خود را در محل سایه و به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. بیشترین رشد جلبک ها در مخزن های مشاهده می شود که بر روی پشت بام ساختمان ها مستقرر هستند که در این صورت نیز می توانید سایه بانی برای مخزن آبی خود مهیا کنید تا از تابش مستقیم آفتاب به دور بماند.
  • مخزن آب را به کمک پوششهایی مانند فوم با پوشش آلمینیوم یا نایلون حبابدار با پوشش ورقه آلومینیوم و با کمک سیم مفتول بپوشانید تا هم میزان رسیدن نور را به آنها را به حداقل برسانید و هم در برابر گرما و سرما برای مدت زمان بیشتر دمای آب داخل آنها ثابت باقی بماند.
  • مخزن آب خود را به صورت مرتب تمیز کنید: اگر دارای یک مخزن آبی در ساختمان مسکونی و یا اداری خود هستید به شما توصیه می شود که هر چند ماه یک بار مخزن خود را تمیز و شست و شوی دهید. در بسیار از موارد مشاهده شده است که برخی از افراد سالیان سال مخزن های آب خود را تمیز نمی کنند که همین گزینه می تواند بستر خوبی برای رشد جلبک ها باشد. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب نظافت ادواری داخل مخزن آب می باشد که دوستان عزیز بایستی آن را جدی گرفته و هر چند وقت یکبار به نظافت درون مخزن آب خود بپردازند.
  • تمام محفظه های که نور از آنجا به داخل مخزن تابش می کند را مسدود کنید: از دیگر راه های جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب می توان به مسدود کردن تمام محفظه های که نور خورشید به آن ورود پیدا می کند. هم چنین با مسدود کردن تمام محفظه های ورودی از ورود سایر اجسام نیز به داخل مخزن جلو گیری نموده و باعث سالم و تمیز ماندن آب درون مخزن خواهید شد. بنابراین در صورت مشاهده هر گونه ترک و یا سوراخی در بدنه مخزن، با نمایندگی مربوطه تماس حاصل فرمایید تا همکاران حاضر در قسمت خدمات پس از فروش با استفاده از پیشرفته ترین جوش WELDING TANK در کم ترین زمان مشکل به وجود آمده را حل نمایند.
  • اضافه کردن مواد شیمیایی و فیلتراسون کردن : یکی از راحت ترین و آسان ترین راه های جلوگیری از رشد جلبک در مخزن آب می تواند استفاده از فیلتر آب و خرید مخزن ضد جلبک مخزن آب دات کام باشد. مواد شیمیایی موجود در فیلتراسون های به کار رفته شده در درون مخزن های آب مانع از رشد و تجمع جلبک ها می شود. البته بایستی به این نکته توجه داشته باشید که مواد شیمیایی مورد استفاده برای سلامتی انسان ها بی ضرر می باشد.

منبع: چگونه از مانع از رشد جلبک شویم؟

پرسش های مشتریان

ارشاد رانهان:
سلام
پاسخ :آیا این مخزن برای نگهداری آب ژاول مناسب میباشد؟؟

در پاسخ به ارشاد.
پاسخ :سلام بله مناسب است.

وحید سلطانی نیا:
سلام ممنون از اطلاعات خیلی خوبتان. آیا می توان چند مخزن بیست هزار لیتری را به هم متصل ساخت؟

در پاسخ به وحید.
سلام بله به راحتی می توان چند صد هزار لیتر آب را به کمک این مخازن دخیره کرد.

عباس نصیری
آیا در مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰۰ عمودی میشود اسید فرمیک ذخیره کرد؟

بله پیشنهاد می کنم از مخازن سوپریور مخزن آب دات کتم استفاده کنید

اکبر زاده
سلام این مخازن سه لایه عایق حرارت هستند؟یعنی در معرض هوای ازاد دمای اب داخلش گرم و سرد نمیشه یا درزمستون در مناطق سرد اب توش یخ نمی زنه،؟ لطفا راهنمایی بفرمایین اگه تو ایمیل جواب بدین ممنون میشم.

سلام این مخازن نسبت به مخازن فلزی مقاومت دمایی بیشتری دارند و دنای آب را در زمان بیشتری حفظ می کنند. اگر نوع فومدار انها تهیه شوند این مقامت دمایی بسیار بیشتر خواهد شد.

کیا منتظری
با سلام
در سطح بازار انواع مختلفی از مخازن وجود دارد. چطوری میشه فهمید مخزن آب از مواد دسته دوم و کهنه ساخته شده است یا نه؟

در پاسخ به کیا منتظری.
سلام
اصولا کار ساده ای نیست و نتیجه قطعی و دقیق پس از آزمایش مشخص خواهد شد. ولی مانند بقیه مواد پلاستیکی دست دوم این مخازن بوی نامطبوعی دارند ، استحکام به مراتب کمتری دارند و هنگام سوراخ کاری پلاستیک جدا شده از آنها بیشتر شبیه پودر از بدنه مخزن جدا می شود، تا براده های به هم پیوسته پلاستیکی

منصوره احمدی نژاد:
سلام ببخشید میخواستم بدونم تانکرآب ۴ لایه هم دارید ۳۰۰۰لیتری نیازداریم. درضمن قیمت با تخفیف چقدر میشه ؟
و همچنین تنکابن تحویل میگیریم. کرایه میخوره یا نه ؟چقدر؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

در پاسخ به منصوره.
سلام
بله انواع مخازن چهار لایه و پنج لایه حسب درخواست مشتریان گرامی در پلاستونیک تولید می شوند. امکان تحویل در بیشتر شهرهای ایران از طریق نمایندگی ها و یا با ارسال مستقیم از انبارهای کارخانه وجود دارد. پاسخهای تکمیلی ازطریق ایمیل خدمتتان ارسال شده است.

ابوالفضل دائمی پور:
با سلام وخسته نباشید.من به این مخزن واسه کشاوزی نیاز دارم.اهل رفسنجانم
آیا نمایندکی در استان کرمان دارین؟هزینه ارسال از تهران تا رفسنجان جقدر میشه؟با تشکر

در پاسخ به ابوالفضل.
سلام دوست عزیز امکان ارسال مخازن با حداقل هزینه به تمام نقاط کشور وجود دارد. جهت هماهنگی لطفا با تلفنهای دفتر فروش تماس حاصل فرمایید.

محسن انصاریان:
سلام ببخشیدمیخاستم مخازن پلی اتلین تا چند درجه تحمل دارن برای نگهداری اب در دمای ۸۰ درجه تا ۱۰۰ درجه مناسبه

سلام ، دوست عزیز حداکثر دمایی که شرکت گارانتی می کند ۵۵+ درجه می باشد.

سلام- آیا لیست قیمت مخازن پلی اتیلن در این سایت معتبر است؟

رحمانی فضلی:
سلام خوشبختانه در ۶ ماه گذشته پس از ریختن اسید سولفوریک غلیظ داخل مخزن اسید پلاستونیک هیچ مشکلی نداشتیم آیا با کنترل دما می توانیم داخل مخازن اسید ۵۰۰۰ لیتری پلاستونیک اسید سولفوریک ۹۸ را رقیق کنیم؟

در پاسخ به رحمانی فضلی.
سلام دوست عزیز در صورتی که دما همیشه کمتر از ۵۵ درجه باشد مشکلی وجود نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

خرید مخزن آب دیوار شیپور

خرید مخزن آب پلی اتیلن و منبع پلاستیکی از سایت دیوار و شیپور

اگر به دنبال خرید مخزن آب و به طور ویژه مخزن آب پلی اتیلن یا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *