نکات اصلی نصب مخزن آب در پشت بام

 پشت بام و موتورخانه دو مکان اصلی جهت نصب مخزن آب در ساختمان ها است. حال با توجه به محدودیت های موجود تعیین می شود که در کدام یک از این مکان ها اقدام به نصب مخزن کرد.

به طور کلی در صورتی که همواره با مشکل قطعی برق ساختمان مواجه هستید بهتر است مخزن آب در پشت بام نصب شود تا با کمک نیروی گرانش و فشار ثقلی هنگام قطع برق امکان استفاده از آب مهیا باشد در غیر اینصورت نصب مخزن آب در موتورخانه و یا پارکینگ مناسب تر است.

در صورتی که می خواهید اقدام به نصب مخزن آب در پشت بام نمایید بهتر است پیش از اینکار موارد ذیل را مورد توجه قرار دهید.

بررسی تحمل پذیری وزن مخزن آب بر روی پشت بام

شاید بتوان گفت اصلی ترین نکته ای که باید پیش از نصب مخزن آب در پشت بام ساختمان مورد توجه قرار دهید بررسی تحمل پذیری وزن مخزن آب بر روی پشت بام است. عموماً در صورتی که ساختمان به صورت استاندارد ساخته شده باشد و مقاومت کافی در برابر وزن بارش برف در آن مد نظر قرار گرفته باشد در هر متر مربع می تواند 300 تا 500 کیلوگرم فشار را تحمل کرد. با یک حساب سر انگشتی می توان متوجه شد که چنین سقف هایی تا چند لیتر تحمل فشار را خواهند داشت.

البته با روش هایی مثل شاسی کشی فلزی می توان فشار وارده به یک نقطه را پخش کرد. ضمن اینکه بهتر است مخزن در جایی نصب شود که زیر آن ستون داشته باشد.

بررسی فشار آب در ساعات پر مصرف

  •  اگر اصولا فشار آب شبکه شهری در اکثر مواقع آنقدر کم باشد که برای آبگیری مخزن پشت بام کافی نباشد ( مثل برخی از مناطق تهران ) نصب مخزن در پشت بام گزینه مناسبی نیست و بهتر است در همکف یا طبقات پایین تر تاسیسات پمپ و مخزن را نصب نمود. در صورتی که تنها فضای در دسترس پشت بام است به اندازه یک مخزن کوچک و پمپ با توان پایین مکان نصب در طبقه همکف تخصیص دهید تا این تاسیسات صرفا پر کن مخزن پشت بام باشند.
  • در این صورت با افزایش حجم ذخیره آب روی پشت بام می توان مشکل را حل نمود. مثلا به ازای هر نفر 100 لیتر آب در مخزن ذخیره در پشت بام داشته باشیم.

انتقال مخزن به پشت بام

یکی از مواردی که ممکن است در فرایند نصب مخزن آب مشکل زا شود انتقال مخزن به پشت بام است. بارها برای ما پیش آمده است که مشتریان عزیز پس از تحویل مخزن متوجه عدم فضای کافی درب های ورودی و یا راه پله جهت انتقال مخزن می شوند. در اینگونه موارد لاجرم به استفاده از طناب و یا بالابر و در مخازن حجیمتر جرثقیل خواهند بود.

مقالات مرتبط انتخابی:

1- سایز مخزن پلی اتیلن چقدر باشد؟

عناصر مهمی در انتخاب اندازه‌ی مخزن پلی اتیلن تاثیر گذارند. مخزن‌های بزرگتر پلی اتیلنی نیاز ندارند که مرتباً پر و خالی شوند. این می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه، زمان و مقدار کاری که برای دوباره پر کردن مخزن نیاز است، شود. مخازن پلی اتیلن بزرگتر نسبت به چند مخزنِ کوچکتر در کنار هم فضای کمتری را اشغال می‌کنند. از طرفی دیگر مخازن کوچکتر در هنگام وقوع یک واقعه‌ی خروجِ محتویات مخزن، هزینه‌ی اقتصادی کمتری را به شما تحمیل می‌کنند.

2- کاربرد مخزن پلی اتیلن و مورد استفاده از آن چیست؟

مخازن پلی اتیلن عمودی برای نگه داری و ذخیره سازیدر جای ثابت طراحی شده‌اند و مخازن پلی اتیلن افقی علاوه بر ذخیره آب به صورت ثابت ، برای سوار شدن بر روی کامیون‌های بزرگ و حمل و نقل مناسب هستند.

3- ضخامت و وزن مخزن چقدر باشد؟

این موضوع کاملاً به چگالی و سنگینی موادی که می خواهید درون مخزن نگهداری کنید وابسته است. مخازن استاندارد مخزن آب دات کام برای بسیاری از مخازن پلی اتیلنی که قرار است ذخیره سازی انجام داده یا در حمل و نقل استفاده شوند، مناسب است. اگر مخزن قرار است در محیطی داخلی قرار گیرد یا در محیطی خارجی در زیر یک سقف قرار گیرد، نیز همین مخازن استاندارد مخزن آب دات کام مناسب هستند. اما اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که مشکلی پیش نخواهد آمد و می‌خواهید مخازن خودتان عمر بیشتری داشته باشند پس می‌توانید به سراغ گزینه‌ی گران تر بروید و مخازن پلی اتیلن سوپریور مخزن آب دات کام را تهیه کنید. مخصوصا اگر مخازنی که میخواهید تهیه کنید فوق حجیم هستند، مخزن سوپریور مخزن آب دات کام پیشنهاد می‌شود.

4- آیا نیاز به خدمات پس از فروش و گارانتی خواهم داشت؟

همیشه در نظر داشته باشید که چقدر گارانتی برای شما مهم است. اگر مشکلی برای مخزن پیش بیاید، فروشنده از گارانتی استفاده می‌کند تا خدماتی برای مخزن فراهم کند و آن را بهبود دهد؟ همینطور این مهم است که بدانید نصب مخزن توسط خودتان بر روی گارانتی اثری دارد یا خیر.

5- قیمت مخازن پلی اتیلن در بازار متنوع است. مخزن گران یا ارزان تهیه کنم؟

با حقیقت‌هایی که از توضیحات قبلی دریافت کرده‌اید، می‌توانید در نظر بگیرید که قیمت ارائه شده برای مخزن پلی اتیلنِ مورد نظر مناسب است یا خیر. ابتدا تمام ویژگی‌ها را با بقیه‌ی مخازن پلی اتیلن مقایسه کنید و همینطور هدف استفاده‌ی خودتان از آن را نیز در نظر داشته باشید. در نهایت نیز خدمات پس از فروش و همینطور گارانتی را در نظر داشته باشید و با محصول دیگر شرکت‌ها آن را مقایسه کنید. حالا که این موارد را در نظر گرفتید، پایین قیمت ترین مخزنی که تمام موارد موردنیاز شما را تامین می‌کند می‌تواند بهترین گزینه باشد. البته باید اطمینان حاصل کنید که قیمت پایین به معنای کیفیت پایین مخزن نباشد.

6- از میان مخازن پلی اتیلن، فایبرگلاس و فلزی کدام یک انتخاب بهتری برای من است؟

همه‌ی مخازن در دسته های مختلف نقاط قوت و نقاط ضعف خود را دارند. مخازنی که از دیگر جنس ها ساخته شده‌اند امکان دارد ماندگاری بیشتری داشته باشند و در شرایط مختلف محیطی و جوی نگه‌دارنده‌ی بهتری باشند اما قیمت بسیار بالاتری دارند و همینطور انعطاف مخازن پلی اتیلن که می‌توان آنها را تقریبا با هر شکلی با قیمت مناسب تهیه کرد را دارا نیستند.

پرسش های مشتریان

سوال – سعیدی : تعداد پایه ها توی استحکام مخزن تاثیری داره یا مخزن پلی اتیلنی ۵۰۰ لیتری ۵ پایه هم هست؟
پاسخ کارشناس فروش: خیر قربان الزاما تعداد پایه های بیشتر برای یک مخزن ۵۰۰ لیتری مزیت محسوب نمی شوند. بلکه طراحی قالب نکته تعیین کننده در این زمینه است. مخزن ۵۰۰ لیتری با ۵ پایه نداریم.

سوال – صفاریان :مخزنی با حجم ۵۰۰۰۰ لیتر برای نگهداری اسید نیاز داریم .آیا موجود است؟
پاسخ کارشناس فروش: ابتدا باید نوع اسید را به کارشناسان فروش ما اعلام نمایید. مخازن موجود در انبار فروشگاه مخزن بازار در بازه حجمی 70 تا 20000 لیتر قابلیت ذخیره سازی طیف وسیعی از اسید ها را دارند.

سوال – امیدی : سلام میشه این مخزن پلی اتیلن کتابی رو پشت هم به همدیگه وصل کرد؟
پاسخ کارشناس فروش: سلام بله قربان می توانید چیدمانشان را به این صورت قرار دهید و به روش سری یا موازی به هم متصل سازید تا به حجم آب مورد نیازتان دست یابید

سوال – حامد رستگاری:سلام مخزن پلی اتیلن ۷۰۰ لیتری برای نگهداری آبلیمو مناسب است؟
پاسخ کارشناس فروش: بله مناسب است. منتهی باید اتصالات آن پلی اتیلنی نصب شود.

سوال – کاظم محمودی: آیا امکان نصب فیتینگ روی قسمت محدب مخازن زیرپله هست؟
پاسخ کارشناس فروش: خیر، تنها در مکان های مشخص شده بر روی بدنه مخازن زیرپله ای می توان اتصالات نصب کرد.

سوال – حسینیان: سلام میخواستم بدونم حتی اگر مخزن پلی اتیلن رو زیر سقف بزاریم دیوار چینی کنیم بازم باید از سه لایه استفاده بشه؟
پاسخ کارشناس فروش: اگر نوری در محل نصب مخزن پلی اتیلنی وجود داشته باشه امکان جلبک زدن در مخازن تک لایه وجود دارد.

سوال – هاشم بابایی: سلام آیا مخزن پلی اتیلن ۵۰۰۰ تک لایه برای نگهداری اسید نیتریک ۵۰% مناسب است؟
پاسخ کارشناس فروش: خیر. حداکثر اسید نیتریک 30% امکان ذخیره سازی در مخازن پلی اتیلن معمولی دارد.

سوال – توکلی: برای اینکه فیتینگ برنجی نشتی نکنه درون مخزن چه کاری میشود کرد؟
پاسخ کارشناس فروش:

سوال – احمدیان: آیا سود سوزآور برای این مخازن پلی اتیلنی مشکلی پیش نمی آورد؟
پاسخ کارشناس فروش: خیر. بدون هیچگونه مشکلی می توانید از این مخزن استفاده نمایید.

سوال – قروه ای: با توجه به اینکه زیر پله تاریک هست آیا میشه از مخزن پلی اتیلن زیرپله تک لایه استفاده کرد؟
پاسخ کارشناس فروش: در صورتی که نوری در محل نصب مخزن وجود ندارد می توانید از مخزن تک لایه نیز استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

مخزن آب پلی اتیلن اصفهان

قیمت مخزن آب پلی اتیلن در اصفهان | فروش مخزن، منبع و تانکر آب در اصفهان

مخزن آب پلی اتیلن برای ذخیره سازی و نگهداری آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد …

15 نظرات

  1. سلام، اگر شیر فلکه اصلی بسته بشه، آب منبع روی پشت بام هم قطع میشه

  2. با سلام .منبع آب روی پشت بام ما به خوبی پر میشود ولی وقتی آب قطع است اصلا آب از منبع به درون لوله ها نمی اید. حتی شیر یکطرفه را نیز از مدار خارج کردیم باز هم آب نمیاید .اگر ممکن است راهنمایی بفرمایید.

    • رضا ایمانی

      سلام. آب برای اینکه از منبع به داخل واحد ها بیاید نیاز به یک فشار اولیه دارد. این فشار یا با نصب منبع آب در ارتفاع ایجاد می شود یا با روشن شدن پمپ. در غیر این صورت فشار آب یا بسیار کم و یا اصلا نخواهد بود. با نصب پمپ در پشت بام به احتمال بسیار زیاد مشکل شما مرتفع خواهد شد.

    • سلام دلیلش فشار هوا ست باید چند سوراخ روی درب مخزن ایجاد کنید

  3. جلال صبرآئین

    سلام ما منبع را بجهت استفاده درهنگام قطع آب نیازمندیم ولی ایا هنگام قطع اب مثلا چندماه گذشته باشد واب داخل قابل شرب است

    • رضا ایمانی

      سلام وقت بخیر
      مصرف آب شرب ذخیره شده در هر نوع مخزن یا ظرفی که بیش از چند هفته ساکن و بدون استفاده نگهداری شده باشد پیشنهاد نمی شود و برای مصارف دیگری می توانید از آن آب استفاده نمایید.

  4. سلام ، من در یک مجتمع آپارتمانی زندگی میکنم که داری یک مخزن اصلی به همراه پمپ آب جهت همه واحد ها در پارکینگ ساختمان هست و بر روی پشت برای واحد‌های آخر مخزن بدون پمپ مستقرهست،اگر من شیر فلکه واحد خودم و بهمراه برق ساختمان خودم را قطع کنم آب از مخزن پشت بام وارد لوله ها آب واحدم میشود ولی اگر برق شهری برود آب وارد لوله ها نمیشود،البته بقیه واحدها کناری این مشکل را ندارند،چکار باید کنم

    • رضا ایمانی

      سلام وقت بخیر
      نیاز هست یک لوله کش سیستم لوله کشی ساختمان و واحد شما را بررسی نماید و سپس مشکل را شناسایی نماید

  5. با سلام
    منبه اب رو روی پشت بام نصب کرده و پراز آب کرده ایم .همه اتصالات و شیرها رو هم باز می کنیم ولی آبی نمیاد …علت چی میتونه باشه؟؟؟

    • رضا ایمانی

      سلام. آب برای اینکه به داخل واحد ها بیاد یا باید از یک پمپ استفاده کنید یا منبع برروی ارتفاع بالاتری نسبت به شیرالات نصب بشه. این مورد رو بررسی بفرمایید اگر مشکل از این نبود یک لوله کش باید لوله کشی ساختمان شمارو بررسی کنه

  6. با سلام
    من در یک آپارتمان 7واحدی هستم بدلیل احتمال قطع برق وخ آبی پمپ آب از نظر قانونی گذاشتن منبع آب در پشت بام آپارتمان ممنوع است وپشت بام جزو مشاعات است

  7. سلام ما در ساختمان ۱۸ واحدی زندگی میکنیم ۳ تا منبع ابداریم ۲ تا در پارکینگ ۱ عدد در بام که مخصوص اتش نشانی است.میشود از منبع بالایی به جای ۲ تا دیگه استفاده کرد

  8. محافظ درب یا قفل درب برای منبع اب از کجا میشه تهیه کرو

  9. با سلام .
    یک سوال از حضورتون دارم .
    در زمان ساخت ساختمان لوله کش اعلام کرد که لوله آب بالا رفته و از بالا آب به پائین جریان پیدا میکنه . بعد از مدتی جهت اطنینان از حرف نامبرده در 4 طبقه آب باز کردیم , اما جالب اینجا بود که آب در طبقه چهارم خیلی کم فشار بود . در صورتی که اگر آب از بالا به پایین میبود , باید طبقه چهارم آب میداشت . شاید هم من اشتباه میکنم , بهر حال سررشته ای از این امر ندارم .

    با وضعیت موجود کمبود و قطع آب , قصد گذاشتن منبع جهت رفع این نقیصه روداریم
    شما میتونید شرکت یا افرادی متبحری معرفی کنید تا این اقدام صورت بگیره ونتیجه مثبت ببینیم .
    چون شنیدیم برخی این عمل انجام دادن اما هیچ تغییر در شرایطشون بوجود نیومده .

    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *