تعمیر شکستگی و ترک مخزن پلاستیکی یا پلی اتیلن

مخزن پلاستیکی و یا پلی اتیلنی در صورتی که از مواد اولیه با کیفیت تولید شود سال های سال بدون هیچگونه مشکلی قابل استفاده می باشد. اما در صورتی که مواد اولیه نامرغوب و یا بازیافتی برای تولید این محصولات استفاده شود و یا ضربه شدیدی به بدنه مخزن وارد شود ممکن است دچار شکستگی و یا ترک شود.

برخی از شکستگی های مخزن پلاستیکی و پلی اتیلنی قابل تعمیر هستند و برخی دیگر نیز به دلیل موقعیت محل پارگی و شکستگی و یا وسعت زیاد آن، قابل ترمیم و تعمیر نمی باشند و در نتیجه نیاز است تا مخزن تعویض گردد. ما در این مقاله به روش تعمیر و ترمیم آن دسته از شکستگی و پارگی خواهیم پرداخت  که قابل ترمیم بوده و می توانند امکانی را فراهم نمایند تا به مدت طولانی بتوان از این مخازن استفاده کرد.

روش تعمیر مخازن پلاستیکی

اصلی ترین و شاید بتوان گفت تنها روش ترمیم و تعمیر دائمی شکستگی و پارگی مخازن پلاستیکی ، وان های پلاستیکی و محصولاتی از این دست، استفاده از جوش پلاستیکی (جوش پلی اتیلن) است. جوشکاری شکستگی مخازن پلاستیکی و پلی اتیلنی که سالهاست مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به ابزارهای ساده ای دارد ولی مستلزم رعایت نکاتی می باشد که اگر به درستی انجام نشوند نشتی مخزن آب پلی اتیلن و پلاستیکی مجدداً به وجود خواهد آمد.

سایر روش ها که عموماً بر پایه استفاده از انواع چسب ها می باشند موثر نبوده و حتی در مخازن با حجم های پایین نیز بعد از مدتی نشتی مخزن پلی اتیلن  مجدداً اتفاق خواهد افتاد.همچنین در مواردی که مخازن تنها دچار ترک می باشند، دیده شده است که برخی از افراد با حرارت دادن محل ترک، سعی در از بین بردن آن نموده اند که بعد از مدتی مجدداً ترک ایجاد می شود و این روش به تنهایی مناسب نمی باشد.

جوش مخزن پلاستیکی

پیش از هرچیز ماده ذخیره شده در داخل مخزن باید تخلیه شود سپس محل شکستگی و یا ترک خوردگی باید کاملاً از ذرات گرد و غبار و یا کثیفی های دیگر و هرگونه چربی تمیز شده باشد. همچنین پوسته ی محل شکستگی و ترک خوردگی باید کاملاً سمباده زده و یکدست شود.

 در بسیاری از مواقع بهتر است تعمیر و ترمیم مخزن از داخل آن انجام شود اما به دلیل اینکه دریچه تمامی مخازن پلاستیکی موجود در بازار بر خلاف مخازن پلاستونیک به اندازه کافی بزرگ نمی باشند مجبور به ترمیم آن ها از بیرون مخزن خواهید بود. در این مرحله همانند تصویر زیر نیاز به یک ابزار با سرچرخشی دارید تا بتوانید سطح دو طرف شکستگی و نا همواری های به وجود آمده را یکسان نمایید.

در این مرحله نوار جوش پلی اتیلن با استفاده از حرارت در امتداد محل شکستگی و یا ترک خوردگی، جوش داده می شود. در صورتی که ضخامت مخزن شکسته شده زیاد است نیاز است تا جوش پلی اتیلن چندین بار و به صورت چند لایه بر روی محل مورد نظر ذوب شده و چسبانده شود. بعد از حرارت دادن نوار جوش پلی اتیلنی نیاز است تا با کاردک به همراه کمی حرارت بر روی نوارها کشیده شود تا به طور کامل به پوسته بدنه مخزن بچسبد.

مقالات مرتبط انتخابی:

مخزن پلی اتیلن برای ذخیره سازی آب و طیف وسیعی از سیالات مورد استفاده قرار می گیرد.این مخازن که در بین عموم مردم با عنوان مخازن پلاستیکی نیز شناخته می شوند عموماً در ساختمان ها، صنایع کشاورزی، شیمیایی و خوراکی برای ذخیره سازی و حمل و نقل آب و دیگر مایعاتمورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر در دنیا ذخیره سازی و حمل و بسته بندی انواع آفت کش ها و بسیاری از مواد شیمیایی توسط مخازن پلی اتیلنی انجام می شود.

مخازن پلی اتیلن در سال های اخیر به دلیل مزایای بسیار، مورد توجه تمامی بخش های عمومی و صنعتی واقع شده است و جایگزین سایر مخازن نظیر مخازن فلزی، مخازن بتونی و مخازن فایبرگلاس شده است.

مزایای و معایب مخازن پلی اتیلن

قیمت مخازن پلی اتیلن نسبت به سایر مخازن ارزان تر بوده و در بازار در دسترس تر هستند.
از نظر طراحی و نما، بسیار زیباتر از سایر مخازن هستند و می توان آنها را حتی در مکان هایی که در معرض دید هستند بدون نگرانی از نظر زیبایی شناختی نصب کرد.
برای نگهداری دامنه وسیعی از مواد می توان از این مخازن استفاده کرد و با توجه به جنس و ترکیب ساختاری شان می توانند برای مقاصد و اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند.
در رابطه با طراحی و از نقطه نظر شکل پذیری می توانند در شکل ها و مدل ها مختلف و مناسب برای فضاهای مختلف تولید شوند.
دارای وزن نسبتا کمی بوده و به راحتی قابل حمل و جابجایی هستند.
در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند و طول عمر قابل توجهی از خود نشان می دهند. انواعی از آنها نیز به دلیل داشتن مواد آنتی یووی در برابر اثر مخرب اشعبه فرابنفش آفتاب بسیار مقاوم هستند.
نقاط ضعف مخازن پلی اتیلن
همان طور که همه می دانند هیچ محصولی همیشگی نیست و مخازن و تانکرهای نگهداری و حمل مواد همه پس از مدتی از بین می روند. مخازن پلی اتیلن نسبت به انواع دیگر مخازن طول عمر بسیار بالاتری دارند. یکی نقاط ضعف این مخازن نسبت به مخازن فلزی آسیب پذیری آنها در برابر ضربات شدید مکانیکی است که به یک نقطه وارد می شود.

یک مخزن پلی اتیلن در طول یک دوره طولانی زمانی بیش از ۱۰ سال در محیط باز قرار گیرد و دارای لایه محافظ در برابر یووی نباشد، یا تراکم آنتی یو وی در لایه بیرونی آن کم باشد، تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند ترکیبات پلی اتیلنی موجود در آن را از بین ببرد و آن را از یک ماده سخت و انعطاف پذیر به یک ماده سخت و شکننده تبدیل می کند و این احتمال شکستگی مخازن را افزایش می دهد.

پرسش های مشتریان

ارشاد رانهان:
سلام
پاسخ :آیا این مخزن برای نگهداری آب ژاول مناسب میباشد؟؟

در پاسخ به ارشاد.
پاسخ :سلام بله مناسب است.

وحید سلطانی نیا:
سلام ممنون از اطلاعات خیلی خوبتان. آیا می توان چند مخزن بیست هزار لیتری را به هم متصل ساخت؟

در پاسخ به وحید.
سلام بله به راحتی می توان چند صد هزار لیتر آب را به کمک این مخازن دخیره کرد.

عباس نصیری
آیا در مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰۰ عمودی میشود اسید فرمیک ذخیره کرد؟

بله پیشنهاد می کنم از مخازن سوپریور مخزن آب دات کتم استفاده کنید

اکبر زاده
سلام این مخازن سه لایه عایق حرارت هستند؟یعنی در معرض هوای ازاد دمای اب داخلش گرم و سرد نمیشه یا درزمستون در مناطق سرد اب توش یخ نمی زنه،؟ لطفا راهنمایی بفرمایین اگه تو ایمیل جواب بدین ممنون میشم.

سلام این مخازن نسبت به مخازن فلزی مقاومت دمایی بیشتری دارند و دنای آب را در زمان بیشتری حفظ می کنند. اگر نوع فومدار انها تهیه شوند این مقامت دمایی بسیار بیشتر خواهد شد.

کیا منتظری
با سلام
در سطح بازار انواع مختلفی از مخازن وجود دارد. چطوری میشه فهمید مخزن آب از مواد دسته دوم و کهنه ساخته شده است یا نه؟

در پاسخ به کیا منتظری.
سلام
اصولا کار ساده ای نیست و نتیجه قطعی و دقیق پس از آزمایش مشخص خواهد شد. ولی مانند بقیه مواد پلاستیکی دست دوم این مخازن بوی نامطبوعی دارند ، استحکام به مراتب کمتری دارند و هنگام سوراخ کاری پلاستیک جدا شده از آنها بیشتر شبیه پودر از بدنه مخزن جدا می شود، تا براده های به هم پیوسته پلاستیکی

منصوره احمدی نژاد:
سلام ببخشید میخواستم بدونم تانکرآب ۴ لایه هم دارید ۳۰۰۰لیتری نیازداریم. درضمن قیمت با تخفیف چقدر میشه ؟
و همچنین تنکابن تحویل میگیریم. کرایه میخوره یا نه ؟چقدر؟ممنون میشم راهنمایی کنید.

در پاسخ به منصوره.
سلام
بله انواع مخازن چهار لایه و پنج لایه حسب درخواست مشتریان گرامی در پلاستونیک تولید می شوند. امکان تحویل در بیشتر شهرهای ایران از طریق نمایندگی ها و یا با ارسال مستقیم از انبارهای کارخانه وجود دارد. پاسخهای تکمیلی ازطریق ایمیل خدمتتان ارسال شده است.

ابوالفضل دائمی پور:
با سلام وخسته نباشید.من به این مخزن واسه کشاوزی نیاز دارم.اهل رفسنجانم
آیا نمایندکی در استان کرمان دارین؟هزینه ارسال از تهران تا رفسنجان جقدر میشه؟با تشکر

در پاسخ به ابوالفضل.
سلام دوست عزیز امکان ارسال مخازن با حداقل هزینه به تمام نقاط کشور وجود دارد. جهت هماهنگی لطفا با تلفنهای دفتر فروش تماس حاصل فرمایید.

محسن انصاریان:
سلام ببخشیدمیخاستم مخازن پلی اتلین تا چند درجه تحمل دارن برای نگهداری اب در دمای ۸۰ درجه تا ۱۰۰ درجه مناسبه

سلام ، دوست عزیز حداکثر دمایی که شرکت گارانتی می کند ۵۵+ درجه می باشد.

سلام- آیا لیست قیمت مخازن پلی اتیلن در این سایت معتبر است؟

رحمانی فضلی:
سلام خوشبختانه در ۶ ماه گذشته پس از ریختن اسید سولفوریک غلیظ داخل مخزن اسید پلاستونیک هیچ مشکلی نداشتیم آیا با کنترل دما می توانیم داخل مخازن اسید ۵۰۰۰ لیتری پلاستونیک اسید سولفوریک ۹۸ را رقیق کنیم؟

در پاسخ به رحمانی فضلی.
سلام دوست عزیز در صورتی که دما همیشه کمتر از ۵۵ درجه باشد مشکلی وجود نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

مخزن آب پلی اتیلن اصفهان

قیمت مخزن آب پلی اتیلن در اصفهان | فروش مخزن، منبع و تانکر آب در اصفهان

مخزن آب پلی اتیلن برای ذخیره سازی و نگهداری آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد …

13 نظرات

  1. باسلام وخسته نباشی یه مخزن اب هزارلیتری داریم کلاازبالاتاپایین دپارشکستگی شده ایامیشه باجوش دادن تعمیرش کرد؟

    • سلام. بعید میدونم این مقدار پارکی جوش بخوره و اگر هم جوش پلاستیک داده بشه احتمالاً مجدداً نشتی خواهد داد.

  2. سلام
    ممنونم از راهنماییتون
    مخزن پلی اتیلن ما هم ترک خورده هر روز ترکش بیشتر میشه با چسب 1.2.3 هم زدیم چون وقتی آب میشه ترکش باز میشه.

    • سلام. بله همانطور که در مقاله هم اشاره شد راه حل صحیح استفاده از جوش پلی اتیلن هست

    • فقط باید با نوار جوش بزنید تفلون هم بهش میگن با حرارت اب میکنی بهش میچسبونید من خودم 5 هزار لیتری چسبوندم فقط باید جنسش پلی اتلین یا پی وی سی باشه تفلون 3 میل میگیری میچسبونی

  3. سلام مخزن ما موقع تلمبه زدن از زیرش اب میاد چرا اینطوری شده؟

    • رضا ایمانی

      سلام. فک می کنم مخزن پمپ آب منظورتون هست و احتمالاً تیوپش یا لاستیکش سوراخ شده باشه و به همین دلیل نشتی آب اتفاق میفته

  4. حسین شریفی

    سلام میشود با ایزوگام از داخل و خارج مخزن عمل ترمیم شکستگی را انجام داد

    • رضا ایمانی

      سلام. خیر قربان با استفاده از جوش پلی اتیلن می توان به راحتی اقدام به تعمیر نمود

  5. سلام منبع آب توالت فرنگی توکار والهنگ اشتباها با دریل سوراخ شده بدون کندن کاشی میشه تعمیرش کرد با چسب

    • رضا ایمانی

      سلام. اطلاعی نداریم قربان ولی اگر منبع پلاستیکی است احتمالا با جوش پلاستیک قابل ترمیم باشه

  6. سلام منصف هستم از اصفهان اگر مخزن ۱۵۰۰ لیتری را از اتفا به دونیم کنیم وازانبارخارج کنیم آیا بعدا میشود آن را بهم جوش داد

    • سلام وقت بخیر
      بله امکان پذیر است ولی کار ساده ای نیست و پیشنهاد نمیشه انجام بشه. همچنین با این کار گارانتی محصول از بین میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *