تعمیر شکستگی و ترک مخزن پلاستیکی یا پلی اتیلن

مخزن پلاستیکی و یا پلی اتیلنی در صورتی که از مواد اولیه با کیفیت تولید شود سال های سال بدون هیچگونه مشکلی قابل استفاده می باشد. اما در صورتی که مواد اولیه نامرغوب و یا بازیافتی برای تولید این محصولات استفاده شود و یا ضربه شدیدی به بدنه مخزن وارد شود ممکن است دچار شکستگی و یا ترک شود.

برخی از شکستگی های مخزن پلاستیکی و پلی اتیلنی قابل تعمیر هستند و برخی دیگر نیز به دلیل موقعیت محل پارگی و شکستگی و یا وسعت زیاد آن، قابل ترمیم و تعمیر نمی باشند و در نتیجه نیاز است تا مخزن تعویض گردد. ما در این مقاله به روش تعمیر و ترمیم آن دسته از شکستگی و پارگی خواهیم پرداخت  که قابل ترمیم بوده و می توانند امکانی را فراهم نمایند تا به مدت طولانی بتوان از این مخازن استفاده کرد.

روش تعمیر مخازن پلاستیکی

اصلی ترین و شاید بتوان گفت تنها روش ترمیم و تعمیر دائمی شکستگی و پارگی مخازن پلاستیکی ، وان های پلاستیکی و محصولاتی از این دست، استفاده از جوش پلاستیکی (جوش پلی اتیلن) است. جوشکاری شکستگی مخازن پلاستیکی و پلی اتیلنی که سالهاست مورد استفاده قرار می گیرد نیاز به ابزارهای ساده ای دارد ولی مستلزم رعایت نکاتی می باشد که اگر به درستی انجام نشوند نشتی مخزن آب پلی اتیلن و پلاستیکی مجدداً به وجود خواهد آمد.

سایر روش ها که عموماً بر پایه استفاده از انواع چسب ها می باشند موثر نبوده و حتی در مخازن با حجم های پایین نیز بعد از مدتی نشتی مخزن پلی اتیلن  مجدداً اتفاق خواهد افتاد.همچنین در مواردی که مخازن تنها دچار ترک می باشند، دیده شده است که برخی از افراد با حرارت دادن محل ترک، سعی در از بین بردن آن نموده اند که بعد از مدتی مجدداً ترک ایجاد می شود و این روش به تنهایی مناسب نمی باشد.

جوش مخزن پلاستیکی

پیش از هرچیز ماده ذخیره شده در داخل مخزن باید تخلیه شود سپس محل شکستگی و یا ترک خوردگی باید کاملاً از ذرات گرد و غبار و یا کثیفی های دیگر و هرگونه چربی تمیز شده باشد. همچنین پوسته ی محل شکستگی و ترک خوردگی باید کاملاً سمباده زده و یکدست شود.

 در بسیاری از مواقع بهتر است تعمیر و ترمیم مخزن از داخل آن انجام شود اما به دلیل اینکه دریچه تمامی مخازن پلاستیکی موجود در بازار بر خلاف مخازن پلاستونیک به اندازه کافی بزرگ نمی باشند مجبور به ترمیم آن ها از بیرون مخزن خواهید بود. در این مرحله همانند تصویر زیر نیاز به یک ابزار با سرچرخشی دارید تا بتوانید سطح دو طرف شکستگی و نا همواری های به وجود آمده را یکسان نمایید.

در این مرحله نوار جوش پلی اتیلن با استفاده از حرارت در امتداد محل شکستگی و یا ترک خوردگی، جوش داده می شود. در صورتی که ضخامت مخزن شکسته شده زیاد است نیاز است تا جوش پلی اتیلن چندین بار و به صورت چند لایه بر روی محل مورد نظر ذوب شده و چسبانده شود. بعد از حرارت دادن نوار جوش پلی اتیلنی نیاز است تا با کاردک به همراه کمی حرارت بر روی نوارها کشیده شود تا به طور کامل به پوسته بدنه مخزن بچسبد.

مقالات مرتبط انتخابی:

پلی اتیلن چیست و چه کاربردی دارد؟

پلی اتیلن نوعی پلیمر است که از ترکیب کربن و هیدروژن ساخته می شود و در واقع مولکولی حاصل از آرایش زنجیره های مختلف هیدروکربنی است که با پیوندهای مختلف به هم متصل شده اند و تشکیل یک پلیمر داده اند. پلیمر ها مولکولی های بزرگی هستند که از بهم پیوستن زنجیره های متعدد و تکراری مونومرها به وجود می آیند. پلی اتیلن از ترکیب و پلی مریزاسیون مونومرهایی به نام اتیلن (مولکول گازی با ترکیب C2H4) ایجاد می شود.

پلی اتیلن نوعی پلاستیک است. امروزه به لطف روش‌های مختلف تولید پلاستیک، فراورده‌های پلاستیکی متنوع و بسیاری وجود دارد. با این حال اکثر فراورده‌ها پلاستیکی از طریق قالب گیری تزریقی، قالب گیری از طریق دمیدن و همینطور قالب گیری چرخشی یا دورانی بدست می‌آیند. قالب گیری چرخشی بهترین و موثر ترین فرایند ساخت مخازن پلاستیکی و پلی اتیلن حجیم و فوق حجیم است و حتی مخازن ۱۰۰۰۰ و ۲۰۰۰۰ لیتری نیز با این روش تولید می شوند.

مخازن پلی اتیلن

مخازن پلی‌اتیلن برای نگهداری و ذخیره آب و سایر سیالات سازگار با پلی اتیلن مورد استفاده می باشند. این مخازن در اشکال و ابعاد و حجم‌های متنوعی در تولید می شوند. یکی از بهترین ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن این است که نسبت به دیگر مخازنی که از جنس‌های دیگر ساخته می‌شوند، قیمت بسیار مناسبتری دارند و به راحتی می‌توان آنها را تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. این مخازن پلی‌ اتیلنِ حجیم با بیشتر مایعات سازگار هستند و در هر صنعتی از کشاورزی گرفته تا کسب و کارهای صنعتی و نیمه صنعتی و به عنوان ذخیره آب مجتمع های بزرگ مسکونی از آنها استفاده نمود. با توجه به موادِ منعطفی که در ساخت مخازن پلی اتیلن استفاده می‌شود و همینطور روش ساخت آنها، می‌توان شکل‌های متنوعی با توجه به مصارفِ مختلف به آنها داد.

دیگر ویژگی محبوب و پر استفاده‌ی مخازن پلی اتیلن حجیم و فوق حجیم این است که می‌توان آنها را به صورت بی رنگ تولید کرد تا میزان مایعی که درون آنها وجود دارد به راحتی قابل دیدن باشد. همین ویژگی باعث شده است بسیاری از صنایع مختلف از مخزن‌های فلزی و دیگر نوع مخزن‌ها استفاده نکرده و به مخازن حجیم و فوق حجیم پلی اتیلن روی بیاورند. همینطور حجم بالایی که این مخازن پلی اتیلن می‌توانند داشته باشند یک قابلیت پراستفاده‌ی دیگر برای صنایعی است که با حجم بالایی از مایعات سر و کار دارند محسوب می‌شود. مخازن پلی اتیلن می‌توانند ۱۰۰۰۰ لیتری، ۲۰۰۰۰ لیتری و حتی بیشتر نیز باشند.

 

 

 

پرسش های مشتریان

رضا حاجی زادگان
از مخزن پلی اتیلن ۳۵۰ لیتری سه لایه میشه به عنوان مخزن انبساط پلی اتیلن استفاده کرد

پاسخ:سلام بستگی به استانداردهای اعلامی توسط آبفا در شهر شما دارد. در تهران و کرج هر واحد حداقل ۲۵۰ لیتر مورد تایید است که برای ۸ واحد می شود ۲۰۰۰ لیتر

حمید بزرگ علوی
مخزن افقی بهتر است یا عمودی برای اسید؟

پاسخ: سلام تفاوتی با دیگر محصولات ندارد و فقط نام قالب آن است.

ولید آبادی
سلام میخواستم بدونم مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰ عمودی مزیت خاصی نسبت به مخزن پلی اتیلن ۲۰۰۰ افقی دارند؟؟

پاسخ: سلام فقط بحث ابعاد و جا نمایی مطرح است. البته مخازن پلی اتیلن عمودی به دلیل وزن کمتر قیمت مناسبتری دارند.

اصغر فرهادی
این مخزن پلی اتیلن رو میشه در سطح شیب دار نصب کرد؟

پاسخ: مطابق شرایط توضیح داده شده در سایت و دفترچه گارانتی مخزن باید در سطح کاملا صاف نصب شود. مانند کف پارکینگ ساختمان که موزاییک شده و یا با سیمان لیسه کشی شده پوشانده شده باشد.

محمدرضا ساعدی
سلام-این مخزن پلی اتیلن رو میشه بالا پشت بوم قرار داد؟ با اینکه این مخزن پلی اتیلن تک لایه هستش؟ این تانکراین توانایی رو داره در مقابل آفتاب قرار بگیره؟

پاسخ: سلام پیشنهاد می کنیم نوع سه لایه این مخزن پلی اتیلن را انتخاب فرمایید که ضدجلبک است .

وحید نوری
آیا این مخازن افقی پایه دار رو میشود روی پالت یا آجر قرار داد؟

پاسخ: روی پالتی که سطح آن کاملا پر باشد بله ولی روی آجر خیر . کف مخزن می بایست روی سطح کاملا صاف و یکدست بنشیند

حسن مهاجر
سلام میخواستم بدونم در وسط(کمر) مخزن پلی اتیلنی ۵۰۰۰ لیتری تا چه سایزی فیتینگ برنجی میشود نصب کرد

پاسخ:سلام تا دو اینچ می توانید در محلی که کاملا صاف باشد فیتینگ را بزنید. فقظ دقت فرمایید سطح دور محل نشستن فیتینگ باید کاملا یکنواخت باشد.

سینا احمدی
برای آتشنشانی ۳۰۰۰ لیتر آب نیاز دارم. مخزن پلی اتیلن ۱۵۰۰ لیتری رو میشه ۲عدد مخزن پلی اتیلن رو به هم وصل کرد؟

پاسخ:سلام بله می توانید به روش موازی و کولکتوری با اتصال خروجی دو مخزن به شاه لوله و اتصال شاه لوله به پمپ به جای یک مخزن ۳۰۰۰ لیتری دو مخزن ۱۵۰۰ لیتری استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

مخزن آب پلی اتیلن اصفهان

قیمت مخزن آب پلی اتیلن در اصفهان | فروش مخزن، منبع و تانکر آب در اصفهان

مخزن آب پلی اتیلن برای ذخیره سازی و نگهداری آب شرب مورد استفاده قرار می گیرد …

13 نظرات

  1. باسلام وخسته نباشی یه مخزن اب هزارلیتری داریم کلاازبالاتاپایین دپارشکستگی شده ایامیشه باجوش دادن تعمیرش کرد؟

    • سلام. بعید میدونم این مقدار پارکی جوش بخوره و اگر هم جوش پلاستیک داده بشه احتمالاً مجدداً نشتی خواهد داد.

  2. سلام
    ممنونم از راهنماییتون
    مخزن پلی اتیلن ما هم ترک خورده هر روز ترکش بیشتر میشه با چسب 1.2.3 هم زدیم چون وقتی آب میشه ترکش باز میشه.

    • سلام. بله همانطور که در مقاله هم اشاره شد راه حل صحیح استفاده از جوش پلی اتیلن هست

    • فقط باید با نوار جوش بزنید تفلون هم بهش میگن با حرارت اب میکنی بهش میچسبونید من خودم 5 هزار لیتری چسبوندم فقط باید جنسش پلی اتلین یا پی وی سی باشه تفلون 3 میل میگیری میچسبونی

  3. سلام مخزن ما موقع تلمبه زدن از زیرش اب میاد چرا اینطوری شده؟

    • رضا ایمانی

      سلام. فک می کنم مخزن پمپ آب منظورتون هست و احتمالاً تیوپش یا لاستیکش سوراخ شده باشه و به همین دلیل نشتی آب اتفاق میفته

  4. حسین شریفی

    سلام میشود با ایزوگام از داخل و خارج مخزن عمل ترمیم شکستگی را انجام داد

    • رضا ایمانی

      سلام. خیر قربان با استفاده از جوش پلی اتیلن می توان به راحتی اقدام به تعمیر نمود

  5. سلام منبع آب توالت فرنگی توکار والهنگ اشتباها با دریل سوراخ شده بدون کندن کاشی میشه تعمیرش کرد با چسب

    • رضا ایمانی

      سلام. اطلاعی نداریم قربان ولی اگر منبع پلاستیکی است احتمالا با جوش پلاستیک قابل ترمیم باشه

  6. سلام منصف هستم از اصفهان اگر مخزن ۱۵۰۰ لیتری را از اتفا به دونیم کنیم وازانبارخارج کنیم آیا بعدا میشود آن را بهم جوش داد

    • سلام وقت بخیر
      بله امکان پذیر است ولی کار ساده ای نیست و پیشنهاد نمیشه انجام بشه. همچنین با این کار گارانتی محصول از بین میره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *